Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Holger Helle & Palle Johansen foran hovedkvarteret i Málaga Lufthavn
Holger Helle & Palle Johansen foran hovedkvarteret i Málaga Lufthavn
25.000 udlejningsbiler på Costa del Sol
Det dansk-ejede biludlejningsfirma Helle Hollis er
Solkystens næststørste

Costa del Sol - 2004

På Costa del Sol – regnet fra Almuñécar til Gibraltar – findes flere end 25.000 udlejningsbiler! 1.500 af dem udgør flåden i det dansk-ejede biludlejningsselskab Helle Hollis, der har hovedkontor ganske nær Málagas lufthavn, og som har filialkontorer, dels i lufthavnens ankomst-terminal, dels i Fuengirola, Marbella henholdsvis Nerja.

Det enorme antal udlejningsbiler afslører mere end meget andet, at de turister, der rejser til Costa del Sol, gerne tager rundt i regionen for på egen hånd at opleve det ægte Andalusien. Den ’gammeldags’ turisme med turistbusser, der kørte de tilrejsende fra lufthavnen direkte til de hoteller, hvor man lå ved swimmingpool’- en fra morgen til aften, er afløst af et rejsemønster, hvor turisten i stor udstrækning selv vælger sin rejserute og i øvrigt har individuelle behov. Og derfor er udlejningsbilen mere end nogensinde blevet en faktor i ferierejsen til Costa del Sol.

Konkurrencen mellem de ca. 150 udlejningsselskaber er benhård. Af samme årsag er priserne lave. Og samtidigt hermed gælder det naturligvis om at tjene penge. Netop det dansk-ejede Helle Hollis har lagt sig fast med slogan’et ’kvalitet, der er til at betale’, som praktiseres med en prisgaranti. Den går ud på, at såfremt en kunde har booked en bil og bagefter opdager, at han kunne have fået en tilsvarende bil billigere i et andet firma, så gør han opmærksom herpå, når han henter sin bil hos Helle Hollis. Så sænker Helle Hollis prisen til seks Euro under konkurrentens lavere pris! Palle Johansen (60), regnskabschef hos Helle Hollis i årene 1990-94 og siden den tid administrerende direktør, siger, at det sker cirka en gang om ugen, at firmaets prisgaranti kommer i anvendelse. ’Og,’ tilføjer han, ’faktisk er det os en glæde hver gang, det sker, idet den fremgangsmåde giver os mulighed for nøje at følge konkurrenterne og dermed udviklingen på markedet.’

Blandt de 150 udbydere af udlejningsbiler er 15 så store, at de hver har en bilpark på mere end 500 køretøjer. Flertallet af de øvrige er små firmaer, der ofte drives af et ægtepar. ’Fordelen ved at leje bil hos nogen af de store firmaer, således bl. a. hos Helle Hollis, er bl. a., at kunden derved kan føle sig sikker på, at eksempelvis forsikringen opfylder, hvad der er udlovet,’ siger Palle. ’Ikke mindst det forhold er selvfølgelig af største vigtighed i det øjeblik, man kommer ud for en ulykke.’ Hos Helle Hollis har man juridisk in-house expertise til rådighed. En advokat er ansat til at løse alle mulige juridiske problemer, når en af firmaets kunder er impliceret i en ulykke.

Næststørst

Med sine 1.500 biler er Helle Hollis næststørste firma i branchen på Costa del Sol. Hvem der er størst, kan Palle ’ikke huske’: ’Vi reklamerer ikke for konkurrenterne,’ siger han med et stort grin. Den hårde konkurrence mellem udlejningsselskaberne gør, at priserne i den branche har stået stille siden 1989. Det har indkøbsprisen på biler, lønninger etc. til gengæld ikke. Og branchen er nødsaget til at have de sidste nye modeller af mange forskellige bilfabrikater. Det er således ikke kun spanskproducerede køretøjer, der udlejes. På indtjeningssiden er det derfor ofte marginaler, det handler om. ’Vi må naturligvis have den flåde af biler, kunderne kræver. Og samtidigt gælder det om at have en toptrimmet virksomhed, hvor alt er velorganiseret,’ fastslår Palle, der ikke lægger skjul på, at overgangen til en mere individuel turisme vil være en klar fordel for de i branchen, der forstår at læse signalerne, og som har ressourcer til omstilling og produktudvikling. ’Og,’ betoner han, ’de egenskaber har vi!’ Den præcision, der kræves for at skabe rentabilitet i nutidens virksomheder, var Palle også vant med i sit tidligere virke. Inden han kom til Costa del Sol, boede han således flere år i Grønland, hvor han i Qaqortoq (Julianehåb) Kommune håndterede al økonomi og jura omkring bygge- og anlægsarbejder. I det job måtte heller intet være overladt til tilfældighederne.

Eventyr

Historien om Helle Hollis er et eventyr. Det handler om to brødre – Holger Helle henholdsvis Jørgen Helle – der i 20 års alderen startede deres egen brugtbilhandel i Silkeborg uden nogen erhvervs- erfaring og uden penge. Godt og vel en halv snes år senere rejste Holger med familie til Costa del Sol og slog sig i 1981 ned i Benalmádena Pueblo. ’Det var dejligt at bo i Spanien, men jeg kunne jo ikke holde ud bare at gå rundt og ikke lave noget,’ siger han i dag. Holger fik idéen at sælge nye biler på danske grænseplader til Solkyst-danskerne og til andre udlændinge på kysten. Den forretning gik strygende, og det var i forbindelse hermed, at firmaet med biludlejning startede. Mange af de personer, der købte en bil på grænseplader, havde nemlig svært ved at vente, til bilen nåede frem fra Danmark. De ville have deres bil her og nu. Derfor købte Holger tre biler af mærket Opel, som han lejede ud billigt til dem, der havde købt en bil på grænseplader. Udlejningsfirmaet voksede sig stadig større, og for 13 år siden blev virksomheden udvidet med overtagelsen af konkurrenten Hollis i Fuengirola – deraf navnet Helle Hollis car rental.

Jørgen Helle er for snart mange år siden trådt ud af virksomheden i Silkeborg, og Helle Holding, der står som ejer af virksomhederne i både Silkeborg og Málaga, er i dag 100 pct. ejet af Holger Helle.

 
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven
Solkysten

Solkystens Golf Service


Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga