Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Arne Haugen Sørensen i fuld gang med arbejdet
Arne Haugen Sørensen i fuld gang med arbejdet
Den lyse vandringsmand
Samtale med maleren Arne Haugen Sørensen.

På en bjergtop i Andalusien lige udenfor den hvide landsby Frigiliana bor og arbejder en af Danmarks største billedkunstnere, maleren Arne Haugen Sørensen. I 23 år har han boet i Spanien med sin familie. I dag er han 72 år og maler kraftfuldt og bedre end nogensinde. Man har lejlighed til at se hans arbejder både på de store prestige udstillinger i Danmark og udlandet og nu også den direkte kontakt gennem det nye ”Galeria Krabbe” i Frigiliana, som Caroline Krabbe, datter af Arne Haugen Sørensen, er daglig leder af. Kunstbog efter kunstbog udkommer om den berømte maler, og fristelsen til at gøre ham til et ikon er svær at modstå, når respekten for hans kunst nu er så stor, så derfor spørgsmålet:

Arne, hvordan føles det at være et ikon?

Med latter i stemmen, lyder svaret. Jamen, sådan føler jeg mig slet ikke, det er de andre der gør mig til et ikon. Jeg er udstyret med en dårlig hukommelse, og det er en velsignelse. Når jeg ser citater, tænker jeg, det var dog klogt sagt, og bagefter, har jeg virkelig sagt det? På samme måde har jeg det med mine malerier, jeg glemmer, at jeg har lavet dem, og når jeg en sjælden gang ser tilbage, kan jeg da godt se de er gode, men som regel ser jeg ikke tilbage, jeg er på vej. Jeg er vandringsmanden, et af de motiver jeg har beskæftiget mig meget med. Jeg stopper ikke op, jeg er på vej videre og altid optaget af de opgaver, jeg står midt i. Vi har brug for billeder på vores historier, og jeg er glad hver gang nogen puffer mig ud i en ny opgave – en ny udfordring.

Hvad har det betydet for dig at du har boet så mange år i Andalusien?

Alt. Jeg har fået fred, og jeg er langt væk fra dansk kunstpolitik. Her i Andalusien kan jeg koncentrere mig om at male, og så har jeg skabt mig de ideelle forhold til at arbejde i mit atelier på toppen af det lille bjerg. Jeg visner bare ved tanken om, hvordan det ville have været at skulle arbejde de 23 år i det danske mørke.Det kunne jeg ikke. Her vågner jeg hver dag til lys, og jeg glæder mig til at komme i gang. Her er hver dag en hel dag, der er ingen dage, der smutter. I vintertiden i Danmark kan det gå en måned uden at man lever og føler livsglæde. Lyset er altafgørende for mig, og så holder jeg af landet, og de mennesker jeg kender her. Det er enkle og venlige mennesker, sådan som folk var dengang, jeg som barn boede på Bornholm. Jeg har jo også boet i andre lande Frankrig og Italien, det var også dejligt, men det var ikke rigtigt for mig, der er folk alt for sofi stikerede. Jeg er selv et enkelt menneske, og jeg har det bedst med at leve det enkle liv på landet.

Nu er du 72 år og maler religiøse motiver, ”Når fanden bliver gammel går han i kloster” eller...?

Religion er tradition og historier. Det er historier vi alle sammen kender og kan tale med om, det er vores fælles grundlag gennem generationerne. Jeg synes, det er utrolig spændende at rejse i historien. Når jeg maler mine religiøse billeder, har jeg samtaler med de andre kunstnere før mig. Jeg snakker med Michelangelo, Van Gogh og de andre gamle mestre. Det er fantastisk flot, og jeg kommer helt udover det personlige, det her er noget meget større.

Er du et troende menneske?

Nok ikke i traditionel forstand. Jeg har affundet mig med vores midlertidige ophold her på jorden, men jeg forstår ikke, hvorfor vi er her. Religionen er et forsøg på at forstå meningsløsheden. Det er ikke ment pessimistisk, for jeg synes livet er meget smukt, jeg har tillid både til livet og døden. Når jeg dør bliver det enormt spændende, hvad der så sker. Jeg tror ikke jeg kommer i himlen og kan gå lige hen og give min datter Mathilde et stort knus, men jeg tror der sker noget både spændende og godt.

Før dine religiøse motiver malede du blandt andet ”Dyr og damer”, hvor er de henne nu?

Der er slet ikke så stor afstand mellem de temaer. ”Dyr og damer” var et forsøg på at forlige mig med livets urimelighed. De tykke damer, der blev overfaldet og ædt af de vilde dyr. Livets grusomhed, hvor farerne lurer på os omkring det næste hjørne, hvor de vilde dyr venter på at æde os. De religiøse motiver har også sammenhæng med min datter Mathildes død, og i så mener jeg i øvrigt, at der er behov for noget nyt og nutidigt i kirkerne. Noget der taler til de mennesker, vi er i dag med vores tvivl og uro i den usikre verden. Vi har brug for noget mere end barnetroen.

Vi har set den lidende Jesus på korset i dine billeder men aldrig det lille barns fødsel, hvorfor?

Det har jeg haft svært ved, og det har jeg tumlet med i en del år, men nu er jeg ved at være klar til den del også. Nogle præster har gennem årene spurgt mig, om jeg kunne lave nogle små hjemmealtre. Små sammenklappelige altre, som de kunne tage med ud, når de besøgte syge og døende i deres hjem. Det har været meget svært for mig, men nu har jeg 12 altre med motiver fra fødslen og dåben, som snart er færdige. Jeg synes, det er lykkedes mig at skabe et fuldt gyldigt billede af fødslen uden alt det forlorne. Jomfru Maria sidder splitternøgen og løfter barnet op mod lyset med hovedet vendt mod Josef. Der er både slim og blod og alt det, der hører med til en fødsel, og samtidig er det min mening at skildre noget stort. To mennesker der kigger på deres nyfødte barn, det er da et mirakel, som vi kan forholde os til i en tid, hvor alt er i opløsning. De små altre er af meget høj kvalitet i dansk snedkerarbejde udført af Ejner Pedersen, der har arbejdet med de fleste store danske møbelarkitekter. Når det har taget så lang tid og været så svært for mig af få fat på den del af historien, skyldes det nok, at jeg stiller krav til mig selv, om at hvert eneste motiv skal være en original oplevelse. Alt for mange mennesker af dem vi kan kalde de rigtig religiøse er alt for nøjsomme på det kunstneriske plan, de er parate til at nøjes med mindre, når der bare er et kors eller andre kristne symboler. Det er slet ikke nok for mig, jeg skal lære noget af det jeg laver.

Lige nu sidder du på anden måned i Barcelona, hvad laver du der?

Jeg har fået en stor opgave med blyindfattede ruder til Sct. Johannes kirken i Århus. Jeg er i Barcelona, fordi man her har en skole, hvor man uddanner unge i de gamle restaurerings håndværk. Jeg arbejder sammen med en ung mand, som er meget dygtig. Vi to står sammen i en garage og arbejder, og for mig er det et stort privilegium at arbejde sammen med ham. Han ser muligheder, hvor jeg måske ikke ser dem, men vi havde da vores vanskeligheder i begyndelsen. Han havde aldrig set noget, der lignede min måde at male på, så i begyndelsen forsøgte han at dreje det hen mod en mere gammeldags katolsk stil. Da jeg så tog penslen ud af hånden på ham og viste ham, hvordan jeg ville have det, blev han temmelig mopset. Det kostede et par dage med dårlig stemning, men så kunne han se, at der var mening med galskaben, og nu er han lige så lidenskabeligt optaget af arbejdet som jeg er. Det er voldsomme billeder hele passionshistorien i stærkt farvet glas. Desværre har kirken kun fået penge til ruder i den ene side af kirken, så det bliver en voldsom kontrast, når den anden side af kirken har ruder af matteret glas. Jeg har arbejdet på dette i fi re år og indvielsen er den 15. februar 2005.

Du er jo et godt stykke udover den offi cielle folkepensionist alder, hvornår skal du på pension?

Jeg har boet så længe udenfor Danmark, så der er ikke nogen pension, der venter på mig. Heldigvis. Jeg tror jeg ville visne og dø meget hurtigt, hvis der var nogen, der bandt hænderne på ryggen af mig.

Samtale med Jytte Kynde.

Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven
Solkysten

Solkystens Golf Service


Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga