Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Akne og sommer
Skrevet af Solkysten
Gennem hele sommeren viser vi mere af vores hud end resten af året. Vi vil alle sammen gerne vise så smuk, glat og fejlfri en hud som overhovedet muligt.
Det kan i høj grad påvirke ens selvværdsfølelse og give følelsesmæssig stress, når huden er fyldt med store bumser, der næsten kan ligne bylder, pustler og store hudorme, idet man uvilkårligt forbinder en smuk hud med et godt helbred. Akne viser sig mest i ansigt, på bryst, ryg og overarme. Man skulle tro, at sommeren med al den friske luft, havbad og solbad ville mindske problemet, men nogle gange kan akne faktisk forværres om sommeren. Det kan være bedst at undgå direkte sollys, da sol mange gange forværrer en akne, samtidig med at vi om sommeren spiser mere sødt og usundt. Mange tror, akne er et teenagerproblem, men mange voksne lider også af akne. Årsagerne til akne er ikke klarlagt, men ofte viser der sig at være en genetisk arv. En medvirkende årsag kan være hormonelle ubalancer, og igen spiller kosten mange gange en stor rolle.

Kost der bør undgås
Selvom akne ikke direkte bliver udløst af kosten, kan der være en stor hjælp at hente ved at udelade visse kostemner. Specielt forværres akne af raffinerede kulhydrater såsom sukker, hvidt mel og lignende. Derfor bør chokolade, slik, kager, æg, mælkeprodukter inklusive ost, stegt mad og andre fedtholdige madvarer undgås, specielt hvis der er tale om opvarmede fedtstoffer. Nogle har opdaget, at visse fede fisk også kan være problematiske. Indtagelse af jod kan ligeledes være et problem, hvorfor tang og tangtabletter bør udelades. Er årsagen til akne candida betinget bør madvarer, der indeholder gær ligeledes udelukkes.

Venlig kost
Akne er et signal om, at udskillelsesorganerne ikke fungerer optimalt. Derfor siger det næsten sig selv, at det er vigtigt at skåne alle udrensende organer. Det gøres bl.a. ved at vælge så sund og alsidig kost med så rene fødeemner så muligt. Spis godt med friske grønsager, gerne rigeligt med gulerødder og tomater Vælg dampet mad i stedet for stegt. Vær meget opmærksom på at spise langsomt og tygge maden godt, idet det er vigtigt at nedbrydningen af maden allerede får lov til at starte i munden. Det kan være godt at stimulere leveren med levervenlige safter f.eks. med en blanding af rødbede, gulerodssaft og vand. Af urteteer kan anbefales morgenfrue, kløver, mælkebøtte og padderokke.

Gode kosttilskud
Tilskud af kapsler med kæmpenatlys eller hjulkrone f.eks. Omni-gla, Evening Primrose m.fl. kan være en stor hjælp. Kapslerne bør indtages mindst i tre måneder. Er der tale om en svær akne, kan det være godt at tage ubalance i tarmfloraen med i betragtningen og tage et tilskud af tarmbakterier, f.eks. symbioflor, symbioplex m.m. Er der blodsukkerubalance kan et tilskud af chrom have en vis betydning. Desuden kan det være godt med tilskud af høje doser A-vitaminer. Høje doser bør ordineres af en læge, da man må være opmærksom på eventuelle forgiftningssymptomer (obs. aldrig store doser A-vitamin til gravide, da det kan give fosterskader).

Yderligere tilskud kan forsøges: E-vitamin 335mg daglig, C-vitamin ca. 1 g dagligt, Zink 20–40 mg dagligt, 100 mcg Selen. Dertil et multivitamin/mineralprodukt dagligt.

For kvinder, der mærker at deres akne påvirkes af deres menustrationscyklus, kan det være en god ide med ekstra B6 mellem 50–300 mg.

Det kan måske være en god ide at tage aminosyren Glycine i store doser f.eks. 12 g dagligt. Glycine er generelt godt for hudens udseende. Det er for tidligt for mig, at sige om den kan have nogen effekt på akne, men er alt andet glippet synes jeg, det kan være et forsøg værd. Jeg har set et par gode resultater ved brug af glycine.

Gavnlige tips
Du må behandle din hud skånsomt, det er meget vigtigt for at undgå ardannelse. Pas ligeledes på med kosmetik. Forsøg dig frem til, hvad du kan tåle. Mange refererer til produkter med Tea tree der foruden at virke skånsomt også er mildt antiseptisk. Tea tree-olie duppet direkte på aknehuden kan bremse en lokal infektion. Ofte kan du berolige huden ved at duppe den med en fugtig tepose med kamille, ligesom et kamille-dampbad kan være godt. Ligeledes kan det være godt med en zoneterapi, hvor der arbejdes med lever, nyrer, binyrer, tarm og skjoldbruskkirtel.

Ord fra en klog mand
Vi erkender for sent, at livet er for kort.

Jeg er en – ty-ager – (tiager)
Somme tider kan det være morsomt, at spille ping-pong med ordene. Ovenstående opstod, fordi en person så et billede af mig i et par rimelig stramme bukser (billedet var taget på lang afstand). Personen, der så billedet, udbrød, ”jamen hun ligner jo en teenager, hvortil min ven tørt kommenterede ”på ingen måde, hun er bare en velholdt ty-ager” på engelsk thirty, forty, fifty, sixty, osv.

Straks gik mine tanker tilbage til en artikel, jeg samme dag havde læst i Politiken, at det nu var moderne med reklamer af modne og lidt ældre kvinder som f.eks. Jane Fonda 68 år, Sophia Loren 71 og flere andre, samtidig med at overvejelserne i medierne nu gik på, hvorvidt kommende modeller bedst ville blive modtaget når de var 30, 40, eller mere, idet man erkendte, at der i dag var en gruppe af modne mennesker der, selvom kalenderen sagde nogle bestemte tal, stadig følte sig særdeles vel og aktive. Man er teenager mellem 13 og 19 år. Udtrykket stammer fra engelsk hvor tallene fra 13 til 19 ender på teen. Så ligesom vi engang var teenagere, kan vi nu i stedet kalde os for ty(ti)agere, idet tallene fra 20 til 90 ender på ty (ti). Så er vi mellem 20 og 90 år kan vi kalde os for ty(ti)ager. Egentlig er det meget bekvemt, at kalde sig for ty(ti)ager, for som tyager (tiager) har du et stort spillerum, og kan den ene dag føle dig i den øverste del af skalaen for måske næste dag at føle dig næsten i bunden. Sådan fungerer livet i store træk for de fleste af os, tror jeg med livets op- og nedture.

Alt efter behov og hvor du befinder dig på ty(ti)skalaen er det godt at hjælpe med at bevare kroppen med bl.a. forskellige gode kosttilskud. Da jeg stadig synes, livet er utrolig spændende og ønsker at være med, der hvor der sker noget, eksperimenterer jeg meget med forskellige supplementer, men grundstammen i mit program er lige nu følgende.

Lige før jeg starter morgenmotionen tages et stort glas vand med saften af en citron blandet med 30 ml Mivitotal Plus og 15 ml Aloe Vera. Det sødes med en tsk. akaciehonning. Denne drink giver en dejlig energi til cykelturen. Efter motionen tages 15 ml kold koldpresset hørfrøolie – det skal bare ned.
Fordelt sammen med dagens øvrige måltider tager jeg

• MSM – fire kapsler dagligt. Naturligt sulfur god til alle former for inflammationer, led, hår negle, allergi, velbefindende.
• Alpha Lipoic Acid to tabletter dagligt. En stærk antioxidant, der bl.a. hjælper hjerne, lever og immunsystemet samt er meget hjertevenlig.
• Imedeen Prime Renewal fire tabletter dagligt. I Imedeengruppen er Prime Renewal lavet til at være bedst for huden i den ty(ti)-alder jeg er i.
• Rhodiola en-to kapsler daglig. En dejlig energibooster, der har et mådeligt bredt virkefelt, bl.a. medvirker til glæde.
• Glycine 12 gram dagligt. Det er lidt af et forsøg, men den er kendt for dens gode virkning på bl.a. hud og blodsukker.
• Ester C 500 mg to tabletter dagligt. Jeg vælger Ester formen, da den er langsomt optagelig, samt bekommer min mave og led vel.

Når min søde tand melder sig
Jeg har en særdeles sød tand. I årevis har jeg forsøgt at bekæmpe den uden held. Det er altid værst om eftermiddagen, men nu har jeg fundet et kompromis, som synes at fungere rigtig godt. Efter en elsket siesta imødekommer jeg min søde tand med 20 gram ekstra mørk chokolade og en kop blodsukkerstabiliserende kaffe. Så har jeg en masse glad energi til resten af dagens gøremål. Det føles næsten, som om der er to dage i en. Når jeg vælger en mørk chokolade med et højt kakaoindhold har den et lavt fedtindhold og indeholder mange antioxidanter på linie med dem, der findes i rødvin.

Det er sommer – ulideligt varmt og isen smager godt
Den ulidelige varme der ofte følger i august måned gør, at man ofte føler trang til at dovne den, bevæge sig mindst muligt og lade en dejlig is køle de indre organer. Det er selvfølgelig også en dårlig ide at løbe stroppetur midt i middagsheden, men hører du til dem, der skal passe på vægten, er det bare så ærgerligt at lade ekstra kilo sætte sig på grund af varmen. Der er masser af motionsmuligheder bl.a. dejlige vandreture i strandkanten efterfulgt af ture i bølgerne eller poolen. Isene bør nydes med omtanke. Det kan evt. være en god ide, at lade karakterstyrken blive hjulpet af Kilo-Stop, der en kylhdratblokker produceret af Dr. Matti Tolonen.

Med sit indhold af bønner og chrom hvor begge dele arbejder sammen, hjælper Kilo–stop dig med at stabilisere blodsukkeret, så du ikke føler dig så sulten, samtidig med at optagelse af kulhydrater formindskes.

Hold din hjerne levende
Det, der kan være afgørende for en god hjernefunktion, når vi bliver ældre, er hvad vi gør for at bevare og evt. forbedre den. Det er aldrig for sent, at gøre noget godt for sin hjerne. Det er vigtigt altid at få sin hjerne stimuleret. Det kan være studier af forskellige slags, indviklet golfspil m.m. Indlæring tænder for gener i nervecellerne, der stimulerer til vækst. Ligeledes har det vist sig, at motion hjælper evnen for tænkning. En sund kost er med til at forme vores hjernekapacitet. Dertil kan det være godt med et vitamin/mineraltilskud sammen med fiskeoliekapsler f.ek. E-epa der er i en ester form, der nemt passerer blodhjernebarrieren. Omega 3 olie er af stor betydning for hjernecellernes struktur og funktion. Lecithin er ligeledes godt. Her er det lettest at tage det i granuleret form, som evt. kan opløses i juice.

PMS og gener fra overgangsalderen
Vores hormoner har stor betydning for vores almene velbefindende. Det tror jeg, alle vi kvinder har oplevet. Symptomerne på PMS og overgangsalder er næsten de samme. Nogle af de mest generende tilstande er et manglende selvværd og manglende selvtillid, irritabilitet, depression, let til tårer, manglende koncentration. Det kan evt. være en god hjælp med et naturligt kosttilskud f.eks. Femal, der består af pollenkerner fra pollenkorn. Et andet velkendt pollenekstrakt er Melbrosia, der findes i forskellige former. Sådanne kosttilskud kan medvirke til at genoprette dit velbefindende og energi.

Om kolesterol
Kaffe, cola og tobaksrøg kan forøge kolesterolproduktionen. Lider du af for højt kolesterol må du passe på visse mediciner, pesticider og tungmetaller. Vær opmærksom på at det kan være godt med et gram C-vitamin dagligt, ligesom bl.a. rød ris i kapselform og hvidløg samt chrom kan være gode hjælpekilder.


Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - August 2006
Solkysten - August 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga