Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Stress og nervøsitet
Skrevet af Solkysten
Lige nu føler jeg mig som en væddeløbshest, der står på stald, men ved at en ny sæson er på vej.
Hvordan vil det blive? Hvordan vil forholdende være? Hvilke oplevelser venter? Mange, store som små, unge som ældre starter her ved indgangen til september en ny sæson, med lidt nervøsitet og stress med i bagagen. Små børn starter bekendtskab med skolen, andre med højere læreanstalter, nogle på deres første lærepladser osv. ”Trækfuglene,” som de mennesker populært kaldes, der lever her i Spanien en stor del af året, begynder at vende tilbage, og mon ikke også der hos mange trækfugle er en lille smule nervøs og stresset forventning til den kommende sæson?

Selv trives jeg bedst med en lille smule ”tryg” stress, men for meget stress føles ikke godt, også fordi jeg ved, at bliver jeg for stresset undertrykkes immunsystemet og kolesteroltallet stiger.
Forhold, der relateres til stress, kan inkludere depression, kronisk træthed, forskellige fobier, hovedpine, forhøjet blodtryk, hjertelidelser m.m. Nogle behandlere går endda så vidt, at de siger at stress og nervøsitet er en medvirkende faktor i 90 pct. af al sygdom.

Kostens betydning
Mange mennesker med stress og nervøsitet lider samtidig af for lavt blodsukker, hvilket hos mange kan udløse et angstanfald, når blodsukkeret er i bund. Her kan det være en stor hjælp at spise små, men hyppige måltider og samtidig undgå mad med for megen sukker. Det er ligeledes vigtigt at undgå junk food. Sørg ligeledes for at spise gode proteiner. Drik godt med vand ca. halvanden liter pr. dag. Om eftermiddagen, når vi trænger til lidt styrkende, kan det være godt med et lille stykke rugbrød med smør og en gulerod eller et lille stykke banan.

Mange nervøse mennesker er meget følsomme overfor alle fødemidler med koffein, vær opmærksom på at chokolade og guarana også er koffeinholdig. Derimod virker gode kulhydrater såsom korn og grønsager og enkelte frugter, pasta, baked beans og æbler beroligende

Gode kosttilskud
Hvis du er i underskud af vitaminer, mineraler, essentielle fedtstoffer og aminosyrer, kan det have en meget negativ indflydelse på dit nervesystem. Derfor er det vigtigt med en base af gode vitaminer og mineraler evt. med ekstra tilskud af B-vitaminer. Her kan nævnes Mega B stress, der kan være en enorm god hjælp. Dertil kan føjes 10–15 ml hørfrøolie, eller du kan vælge omega 3 enten i kapselform som fiskeolie eller hørfrøolie.

Synes du, du behøver lidt ekstra, kan det i mange tilfælde være godt med tilskud af ginseng. Mange finder også stor glæde af sibirsk ginseng, der bl.a. findes i Omni Vital sammen med astragalus og schizandra. Sibirsk ginseng skærper især den mentale bevidsthed. Ashwaganda, der kaldes den indiske ginseng, er også kendt for at reducere stress og nervøsitet.

Den essentielle olie lavendel er kendt for at kunne få stress til at smelte bort. Brug et par dråber på et lommetørklæde eller din hovedpude, og duften hjælper dig til at koble af. Bachs blomstermedicin især midlet Rescue Remedie kan være en fantastisk hjælp i en akut situation.

Små tips
Det lyder som almindelig sund fornuft, men studier har rent videnskabeligt vist, hvor vigtigt det er for hele nervesystemet at få tilstrækkeligt med god søvn. Undgå alkohol og cigaretter lige før du skal sove. Brug kun soveværelset til at sove i og ikke også som spise– TV- eller computerrum. Skal du læse så læs kun afslappende positive bøger. Lad være med at dyrke hård motion lige før du skal sove. Derimod kan det hjælpe til en god nattesøvn, hvis du tidligere på dagen har dyrket motion. Vælg en motionsform du kan lide f.eks. golf, gang, cykling, tennis, jogging, yoga m.m. Undersøgelser viser, at motion i moderat form har en god indflydelse på nervesystemet, hvorimod en meget skrap motion kan øge følelsen af nervøsitet.

Husk også de små pauser dagen igennem. Her synes jeg, at den spanske siesta er helt vidunderlig. Det er næsten som at have to dage på en dag. Nyd fuglene, rosernes duft, leg med hunden, alle de små afstressende ting, der virker så berigende på sindet.


”Det går nok alt sammen”
Det var det valgsprog, min svigermor altid brugte, når tingene syntes lidt vanskelige. Hvis vi tager ordene bogstavelige kan mange besværlige tanker og tilstande afhjælpes, hvis vi går en rask tur i den friske luft. En daglig gåtur på 20–30 minutter har stor betydning for vores mentale sundhed.

Befinder du dig i en periode i dit liv med psykisk stress, må du være ekstra opmærksom på hvor vigtigt, det er både for krop og sind med den daglige motion. Motion behøver absolut ikke være sveddryppende og behøver heller ikke foregå i diverse motionscentre, men kan udmærket foregå hjemme på terrassen, på stranden eller som en dejlig vandretur i bjergene, der næsten kan føles som en ren vitaminkur. Bruger vi ikke vores muskler, bliver de svage og erstattes med tiden af fedtvæv.

Det er dejligt at gå, og lige nu er det blevet populært med stavgang, der er en meget tiltalende motionsform, fordi den kan dyrkes af alle aldersgrupper. Hvis man hører til i den ældre aldersgruppe, giver stavene en dejlig tryg fornemmelse, og man falder ikke så let på de ofte ujævne spanske fortove. Det særlige ved denne motionsform er, at den både styrker koordineringsevnen og armmusklerne. Yderligere er der den fordel, at den kan bruges af både overvægtige og svage.

Personligt har jeg altid holdt meget af at cykle. Det er absolut min foretrukne motionsform. Nu er cykleturen i det fri blevet erstattet af en morgentur på terrassen på en motionscykel. Her oplever jeg også alle årstiders skiften med solopgangen, der i øjeblikket bliver senere og senere. Fuglene, der søger til drikkekarret, roserne der står i fuld blomst og meget mere.

Det er vigtigt, at du vælger den motionsform, der giver dig størst glæde. Svømning kan også være en stor fornøjelse både hvis du har astma, eller hvis du har smerter og indskrænket bevægelighed i leddene. Det er vigtigt, at vandet har en behagelig temperatur, hvis du da ikke er vinterbader. Min datter har løb som favoritmotion, og lige nu har hun fortalt mig, at næste mål er at deltage i maraton i Tyskland. Ja, Ja tænkte jeg, og tænkte på min svigermors ord ”det skal nok gå”. Jeg ved, min datter passer godt på sig selv og bruger det bedste udstyr med gode løbesko osv. Jeg har sendt hende Omnimin, der indeholder rimelig høje koncentrationer af letoptagelige vitaminer og mineraler. Hun supplerer med ekstra zink, der er specielt vigtigt for immunsystemet, og som tabes gennem sveden. Dertil er føjet Osteoform med kalk og magnesium Så får hun lige en lille ekstra kur med Omni-Vital, der indeholder sibirsk ginseng, astraglus og schizandra. Selvfølgelig får hun også essentielle fedtsyrer i form af Omega 3–6–9, der er gode for både immunforsvar, hormonbalance, nervesystem, led og hjerte-kredsløb.

Kostråd til diabetikere
Lider du af diabetes, er maden en vigtig del af selve behandlingen. Det er vigtigt, at du sparer på det synlige fedt såsom smør, fede oste og fedt kød. Spis gerne masser af fisk, gerne fede fisk, og husk at spise grønsager hver dag. Du kan vælge mellem rå eller let stegte. Brug masser af grønsager i sammenkogte retter, ligesom bagte grønsager med lidt olivenolie smager fortrinligt. Spis ligeledes mange kostfibre og husk de grove kulhydrater f.eks. groft brød, brune ris osv.

Har du brug for lidt sødt på det grove brød, kan du købe økologiske, velsmagende marmelader, der kun er sødet med lidt æblesaft. Fås bl.a. fra Søbogaard

Husk at spise mange små måltider om dagen for at undgå de store svingninger i blodsukkeret.
Ønsker du mere inspiration kan du klikke www.diabetesforeningen.dk

Vidste du om diabetes?
Ca. 25.000 danskere lider af insulinkrævende diabetes. Insulin aktiveres af krom. Derfor mener nogle forskere at mange diabetikere kunne sætte deres insulinindtag ned med tilskud af krom. Flere forskellige krydderier kan også øge insulinaktiviteten f.eks. kanel og kryddernellike. Går du med en uopdaget diabetes skal du vide at symptomerne er træthed og kvalme med stor tørst og hyppig vandladning. Hvis det stadig er uopdaget, kan det føre til opkastninger og bevidstløshed.

Pleje af slidt sommerhår
Efter sommerens sol og saltvand kan det være tiden for lidt ekstra omsorg og pleje af håret. Hair Nutrients fra Solaray er sammensat af lige netop de vitaminer, mineraler og aminosyren L-Cystein som er specielt gode for håret. Dosis er to kapsler dagligt. En god intensiv hårkur til udvendig behandling får du bl.a. med Dr. Hauschkes hårlotion og shampoo eller Gibidyl hair treatment, men der findes mange andre gode plejende shampooer.

Acetyl-L-carnitine
Acetyl-L-carnitine er en speciel aminosyre, der kan hjælpe dig, hvis du gerne vil træne hårdere, og forbrænde mere fedt. Desuden hjælper den til at med bremse aldring.

Tranebær
Tranebær kan være en god hjælp mod blærebetændelse, der hyppigere rammer kvinder end mænd. Det kan være en god ide at drikke tranebærsaft, for at bekæmpe tilbagevendende blæreinfektioner. Tranebær kan også tages i kapselform, f.eks. CranActin, der er et stærkt tranebærprodukt. To kapsler indeholder same mængde ekstrakt som 2,7 liter tranebærsaft. Drik samtidig masser af væske allerbedst i form af vand. Mindst to liter dagligt. Lide du af blærebetændelse så undgå at drikke kaffe og chokolade, mens infektionen er aktiv.

Vitaminer og mineraler
Har du sløset med dit daglige tilskud af vitaminer og mineraler i sommerens løb, er det nu ved at være tiden for tænke på dit velbefindende for at imødegå efteråret og vinteren på bedste måde. En god multivitamin- og mineraltablet er f.eks. Spektro, der findes med og uden jern og vitamin K. Andre gode muligheder er Omnimin, Gerimax, Maximum hvor sidstnævnte bl.a. også indeholder ginseng, guarana, gele royale, spirulina, chlorella. m.m.. Af alle nævnte er daglig dosis en tablet.

Efter en ”våd” sommer
Har det flydt lidt rigeligt med alkoholiske drikkevarer i sommervarmen, kan det nu være på tide med en leverrensning. Har du brug for hjælp til at trappe ned eller ud af alkohol kan der være hjælp at finde i Exalko, der bl.a. indeholder kudzu der hjælper til at holde igen med alkohol. Føler du dig træt, med tyngde og kvalme efter et måltid med fedt, kan det være, fordi din leverfunktion er dårlig. Det kan være en hjælp med en kur af Hepar 140, der består af marietidselekstrakt eller f.eks. Siliverin, der består af marietidsel, mælkebøtte og gurkemejerod.



Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - September 2006
Solkysten - September 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga