Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Nøglen til et længere liv
Skrevet af Solkysten
Tidsrummet fra vugge til grav er – heldigvis da – ukendt for os alle. Ingen af os ved, hvornår vi skal herfra, men de fleste af os har et brændende ønske om, at det bliver så langt ud i fremtiden som overhovedet muligt.
Når vi ser bort fra trafikuheld, flystyrt og andre hændelige uheld, som kan rive os med i døden, eller genetiske forhold, der kan afkorte vores livslængde, kan vi faktisk gøre en hel del selv for at øge såvel livslængden som kvaliteten af det liv, vi lever. Her er nogle af de mest oplagte steder at gøre en ekstra indsats, hvis du vil øge dine chancer for at blive rigtig gammel:

Det bør ikke være nødvendigt at understrege vigtigheden af din kost. Spiser du usundt, afskærer du din krop fra en række af de livsvigtige næringsstoffer, som kroppen behøver for at vedligeholde sin organer. Derfor er sund føde med frugt og grønt, magert kød, fisk og fuldkorn naturligvis vigtigere end noget andet.
Når det gælder kosten, er der imidlertid også andre ting, der spiller ind. Forskere har blandt andet fundet ud af, at det øger livslængden, hvis man spiser mindre. Forsøg med dyr har vist, at dyrene lever op til 30-40 procent længere, hvis de får en kalorie-begrænset kost. Hvad det skyldes, ved man ikke, ligesom man heller ikke ved med sikkerhed, om disse observationer kan overføres på mennesker. Dog ved man, at unødvendige kalorier ”slider” på kroppen i form af overvægt. På samme måde udsætter det cellernes energistofskifte for en ekstra byrde, så det er i grunden ikke så underligt, at der er en sammenhæng imellem kalorie-indtag og livslængde.

Fysisk aktivitet er en af de bedste investeringer i et godt og langt liv. Det vedligeholder din muskelmasse. Det stimulerer din bruskmasse i leddene, hvilket forebygger slidgigt. Korrekt brug af led er faktisk en forudsætning for, at leddene forbliver sunde og raske. Inaktivitet får dem til at gå i forfald. Derudover er motion med til at holde dit hjerte og kredsløb i god form, hvilket helt konkret har den fordel, at blodet lettere kommer ud til de forskellige organer. Altsammen noget, som understøtter de processer, der holder dig i live. Det behøver ikke at være sveddryppende, udmattende langdistanceløb, du engagerer dig i – golf, tennis, raske gåture og cykelture er mere end rigeligt.

Ligeså vel som du skal holde din krop i fysisk form, skal hjernen også ”motioneres”. Holder du dig i skarp mental træning med for eksempel kryds-og-tværs, avislæsning eller anden meningsfyldt lekture, sikrer du, at dine mentale evner ikke går tabt så hurtigt.

Der findes også visse præparater, som du kan anvende for at vedligeholde hjernen. Ginkgo biloba er nok et af de bedste eksempler. Aktive stoffer i denne plante-ekstrakt, som er udvundet af bladene fra ginkgo biloba-træet, sørger for at udvide blodkarrene og øge gennemstrømningen af blod i hjernen. Samtidigt beskytter stofferne hjernecellerne mod at blive ødelagt af frie radikaler, som er skadelige iltforbindelser i kroppen.

Ensomhed kan være ødelæggende for et godt helbred. Omvendt kan nærvær og kærlighed samt følelsen af at være af betydning for andre have uanede sundhedsmæssige gevinster. Vi kan ikke alle bestemme, hvor stor eller lille vores familie eller vennekreds er, men sørg for at holde dig i positiv kontakt med din omverden – hvadenten det gælder familie, venner eller kolleger. Når du fungerer godt socialt, har du det bedre med dig selv – og du trives. Det gavner dig både fysisk og psykisk.

De fleste kan godt lide et glas eller to. Mange holder også af tobak. For alkohol og tobak gælder det, at det er giftige stimulanser, der har potentialet til at ødelægge et godt helbred. Dog er der en lille krølle ved alkohol: nyere forskning har rent faktisk vist, at et begrænset forbrug af blandt andet rødvin har en gavnlig indvirkning på helbredet. En tilsvarende positiv effekt af selv små mængder af tobak melder historien ikke om.

Som med alt andet må man imidlertid søge at finde den rette balance. Hvis et dagligt glas vin med ægtefællen, vennerne på cafeen eller golf-kammeraterne føles godt og udbytterigt, er det helt OK at fortsætte. Hvis det ene glas tager det andet, og du fornemmer en begyndende eller tiltagende afhængighed, bør du derimod slå bremsen i. Under alle omstændigheder er det en god ide at udvise agtpågivenhed og mådehold, både når det gælder tobak og alkohol – specielt hvis du har ønsker om at leve længe.

Blot ved at følge disse retningslinier har du langt bedre chancer for at nyde et godt og langt liv. Når alt kommer til alt, er det op til den enkelte – dig og mig – at gøre, hvad man føler er bedst. Det er dog heldigvis sådan, at når først man er inde i den gode cirkel – og passer godt på sig selv og sit helbred for at holde fast i ungdommeligheden – så har det en selvforstærkende virkning. Man kan ikke lade være med at fortsætte.

Bjørn Falck Madsen

Livsforlængelse i pilleform?

Det er formodentligt at tage munden for fuld at tale om livsforlængelse i pilleform, men forskere har ikke desto mindre gjort en interessant observation med et stof, der kaldes coenzym Q10. Stoffet, som celler behøver for at kunne danne energi, bliver dannet i leveren, og vi får en vis mængde ind med kosten. Allerede fra 25-årsalderen begynder kroppens Q10-niveau at dale, hvilket er med til at forklare det energitab, som indtræder med alderen. Dyr har også stoffet i kroppen, og det lykkedes faktisk forskere at forlænge levetiden for aldrende mus med op til 50 pct. ved at give dem tilskud af coenzym Q10. Selvom et tilsvarende forsøg endnu ikke er udført på mennesker, er observationen tilpas interessant til at den sagtens kan tænkes at have relevans for os tobenede. Mange yngre såvel som ældre personer anvender allerede på nuværende tidspunkt Q10 som dagligt energi-tilskud for at få mere overskud i det daglige.
Foreløbig har videnskabelige undersøgelser (humanforsøg) vist, at stoffet øger udholdenheden, forbedrer hjertets pumpekraft, hjælper ved visse neuro-degenerative sygdomme som blandt andet Parkinson’s syge og mindsker tandkødsblødning ved blandt andet parodontose.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - September 2006
Solkysten - September 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga