Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Bevar din muskelstyrke
Skrevet af Solkysten
Det kan godt være, at du var stærk som en okse, da du var helt ung. Måske føles dit håndtryk stadig som skruetvinge, og du kan svinge en sæk cement over højre skulder, som var det tøsen til høstballet dengang.
Det er dog en kendsgerning, at muskelstyrken aftager, efterhånden som vi ældes – både hos mænd og kvinder. Du kan dog selv gøre meget for at undgå dette aldersbetingede tab af muskelstyrke. For eksempel kan du ved at stimulere din muskelmasse med regelmæssig motion – gerne vægtløftning – sikre, at muskelmassen bevarer sin effektivitet, og der er ligeledes andre ting, der kan bidrage. Dugfrisk forskning trækker nemlig en direkte forbindelse imellem muskelstyrke og indtag af blandt andet mineralet magnesium.

Et hold italienske forskere påviste for nylig, at ældre mennesker med lavt indhold af magnesium i kroppen havde betydeligt mindre styrke i musklerne sammenlignet med dem, der havde højt indhold af mineralet.
Ialt 1.138 mænd og kvinder med en gennemsnitsalder på 67 år var med i undersøgelsen, som gik ud på at sætte blodets magnesium-indhold i relation til styrken i musklerne. Forskerne udførte forskellige tests og fik på den måde et indtryk af, hvor meget muskelstyrke de medvirkende personer havde.

Det viste sig, at dem med mest magnesium i blodet, havde et betydeligt kraftigere håndtryk, de havde mere styrke i lægmusklerne, og de var i stand til at strække knæ og ankler med langt mere kraft.

Energiproduktion
At magnesium påvirker muskelstyrken er i grunden ikke så mærkeligt. Det er nemlig et af de stoffer, som cellerne behøver for at kunne producere energi. En svækket energiomsætning vil i høj grad gå ud over muskelmassen. Man ser blandt andet, at mangel på magnesium har en negativ indvirkning på hjertet, som jo er en af kroppens mest hårdtarbejdende muskler.

Det store spørgsmål er, om vi får nok magnesium ved at spise en normal kost. Meget tyder på, at det ikke er tilfældet. Selvom det kan være vanskeligt at lave direkte sammenligninger imellem amerikanere og europæere, er det interessant at observere, at næsten 70 pct. af voksenbefolkningen i USA får mindre magnesium end den anbefalede dagsdosis.

Enten må man ændre sine kostvaner og sørge for at spise flere fødevarer, som indeholder magnesium – herunder nødder, bananer og grøntsager – eller også kan man supplere sin kost med et magnesium-tilskud.

Bjørn Falck Madsen

Hvad er magnesium?

Kroppen indeholder cirka 25 gram magnesium,
hvoraf omtrent 2/3 findes i knoglemassen og cirka 30 pct. findes i andre celler, først og fremmest skeletmuskulaturen. Magnesiums primære opgave her er at stabilisere kroppens energiomsætning.
Magnesium indgår i adskillige hundrede forskellige enzymprocesser i kroppen. Mineralets centrale betydning for livsfunktionerne hænger i høj grad sammen med indflydelsen på cellernes energihusholdning i form af molekylet ATP (adenosintrifosfat), som er energi lagret i sin kemiske form. ATP bliver løbende dannet inde i cellernes kraftværker (mitokondrierne). Det enzym, der driver denne proces, hedder kreatinfosfokinase og er stærkt afhængigt af magnesium.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - November 2006
Solkysten - November 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga