Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Hvis du er fysisk aktiv – enten  ved at dyrke sport eller at motionere på anden vis – har du betydeligt  lettere ved at holde din vægt,  specielt når du bliver ældre.
Hvis du er fysisk aktiv – enten ved at dyrke sport eller at motionere på anden vis – har du betydeligt lettere ved at holde din vægt, specielt når du bliver ældre.
Glem ikke nytårsforsætterne
Skrevet af Solkysten
Vi er allerede et stykke inde i det nye år. Kom du i gang med nogle ordentlige nytårsforsætter, der handler om at blive sundere?
Det er klart, at den med at lægge tobakken på hylden, giver et stort udslag på barometeret. Tobak skader voldsomt, rygestop gavner tilsvarende. Men der findes mange andre ting, du kan gøre for at blive et bedre og sundere liv i det nye år. Indrømmet, det er banale råd, du med sikkerhed allerede har hørt til bevidstløshed, men kig dem lige igennem endnu en gang - de har større betydning for dit velbefindende, end du kan forestille dig.

Det rigtige fedt
Nogle behøver blot kigge på en flødebolle, så tager de på i vægt. Andre kan smovse i is og kager og alligevel holde venusmålene. Det betyder dog ikke, at de klarer frisag – fedt kan nemlig også sætte sig indvendigt i og omkring de vitale organer. Videnskaben er blevet opmærksom på dette, og det giver pludselig helt nye boller på suppen for dem, der altid har kunne spise ALT uden at tage på. De bliver populært sagt ”fede indvendig”. Derfor er det vigtigt at spise en fedt-rigtig kost, uanset om man har vægtproblemer eller ej. En fedt-rigtig kost vil sige, at man i højere grad undgår mættet fedt og i stedet får flere af de ultra-sunde omega-3 fedtsyrer (som ironisk findes i fede fisk som sild, makrel og laks). Det skal tilføjes, at fiskefedt i modsætning til animalsk fedt er særdeles sundt, så jo federe fisken er, desto bedre.

Mere grønt, mindre portioner
Spis så meget frugt og grønt, som du kan slippe afsted med. Indholdet af vitaminer, mineraler og kostfibre gavner dig på alle tænkelige områder. Spis dog generelt mindre mad. Den der med at hygge-spise er bare en dårlig vane. Forskning foretaget på mus viser, at dyrenes levetid øges kolossalt, når de indtager begrænsede fødemængder.

Fysisk aktiv
Hvis du er fysisk aktiv – enten ved at dyrke sport eller at motionere på anden vis – har du betydeligt lettere ved at holde din vægt, specielt når du bliver ældre. Men det er langt fra det eneste fordel, aktive mennesker har. Fysisk aktivitet medfører nemlig også at
• Din ledbrusk er beskyttet mod tidlig nedbrydning (slidgigt)
• Du har lettere ved at opretholde et korrekt og stabilt blodtryk
• Dit kolesteroltal holdes nede
Derudover er regelmæssig motion med til at holde dit energiniveau i vejret, så du føler dig mere oplagt.
Ligeså vigtigt som sport er det at holde sin hjerne i form. Løs kryds og tværs, spil scrabble, læs en masse. Det er altsammen med til at holde dine åndsevner intakte.

Nyd gerne alkohol
Korrekt, for meget alkohol skader organismen. Omvendt – kan du drikke med mådehold, er alkohol faktisk langt bedre end sit rygte. Ny forskning viser, at øl beskytter led og (måske) kan være med til at forebygge gigt. Værdien af dette budskab står stadig lidt og vakler, men øl indeholder under alle omstændigheder nogle nyttige stoffer, som kroppen har godt af, ikke mindst B-vitamin. Vin er ligeledes sundt i begrænsede mængder. Vin indeholder nogle stoffer, der under et kaldes for ”polyfenoler” og beskytter hjerte og kredsløb.

Vitaminpiller?
Der findes dem, der fuldstændig benægter værdien af at tage vitamin-tilskud. Der findes dem, der står stejlt på, at det er en nødvendighed - selv for mennesker, der ellers lever sundt. Hvad skal man tro på? Forskere er generelt forsigtige med at anbefale vitaminpiller, selvom de selvsamme forskere med egne undersøgelser har vist, at der rent faktisk er bestemte sundhedsmæssige fordele forbundet med at tage vitaminer i pilleform.

Sandheden er, at du er overladt til at træffe beslutningen selv, da det nok er tvivlsomt at myndighederne vil slå på tromme for piller. I den forbindelse er det måske værd at se lidt nærmere på nogle af de seneste ting, forskningen har fundet frem til:

Folinsyre:
Det vandopløselige B-vitamin, folinsyre, har tilsyneladende ret afgørende betydning for kredsløbet. Mangel på stoffet øger din risiko for åreforkalkning, hvilket skyldes, at folinsyre hæmmer ophobning af stoffet homocystein, som er kendt for at fremskynde åreforkalkningsprocessen. Har man for lidt folinsyre i blodet, har homocystein lettere ved at udøve sin skadelige virkning. Et tilskud af folinsyre kan være en rigtig god ide for dem, der vil beskytte kredsløbet.

D-vitamin:
Ny forskning sætter mangel på D-vitamin i forbindelse med stærkt øget risiko for sclerose, knogleskørhed brystkræft, sukkersyge og tandforfald. Folk, der bor i solrige områder, har lettere ved at opretholde et tilstrækkeligt D-vitamin-indhold i kroppen. Bor man i Skandinavien derimod, er der risiko for mangel på vitaminet. I øjeblikket overvejer myndighederne i Danmark at tilsætte D-vitamin til føden for at kompensere for befolkningens lave D-vitamin-status.

Selen:
Sporstoffet selen er der efterhånden skrevet en hel del om. En række gode og solide undersøgelser sætter lavt selen-indhold i organismen i forbindelse med en øget kræft-risiko, og forskere fra Danmark, England og Sverige er i øjeblikket i færd med at afprøve selen som kræfthæmmende middel i et stort internationalt forsøg (PRECISE), hvor over 40.000 mennesker over en flerårig periode får enten selen-tabletter eller identiske snydetabletter. Målet er at måle, om selen-tilskuddet kan mindske risikoen for bestemte kræftformer. Selen-indtaget er relativt lavt i store dele af Europa, så der er ligeledes grund til at overveje tilskud af dette stof.

Bjørn Falck Madsen
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Februar 2007
Solkysten - Februar 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga