Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
© andresr - Fotolia
© andresr - Fotolia
Sund mad mod slidgigt
Skrevet af Solkysten
I klinikken kom en 16-årig fodboldspiller som søgte hjælp mod smerter i knæet. Han var høj og slank, havde fået at vide at smerterne blot var vokseværk, og at han godt kunne spille videre så meget han ville.
Men han selv og hans mor var bekymrede.

Knægten elskede sin sport og var flere gange blevet kåret som årets fodboldspiller i sin klub, så talentet var der – og motivationen til at gøre noget ved problemet.

Ved nærmere undersøgelse af knæet fandt vi, at problemet var en slags ”irriteret” brusk på bagsiden af knæskallen og i det store ledbånd, der forbinder knæskallen med underbenet. Denne tilstand kan ikke løbes væk.

Det kom som en overraskelse for os, at hans træner sparede på opvarmning og strækkeøvelser før og efter træningen samt kampene. Rammes de unge af skader i ankel, knæ og andre store led, er der op til 40 gange så stor risiko for, at det senere i livet udvikler sig til slidgigt.

Gigtforeningen advarer om, at vi om 10–15 år vil opleve mange midaldrende med slidgigt, og idrætslæge Niels Wedderkop fra Ambulatoriet for idrætsskader på Fyn har udtalt følgende: ”Der er ingen tvivl om, at der foregår forkert træning ude i klubberne, fordi trænerne simpelthen er dårligt uddannede, hvis de da overhovedet er uddannede”.

Den upopulære madpakke
Gennemgangen af den unges kost afslørede, at hans kostvaner ikke svarede til en elitesportsmands behov. Godt nok fik han sund morgenmad, inden han drog i skole, men da madpakker let bliver noget snasket noget, der lugter af ost eller makrel, havde han udviklet den vane ikke at spise noget i skoletiden, fraset lidt slik i ny og næ, og i heldigste fald et æble, hans mor havde proppet i tasken!

Derfor var han hundesulten, når han kom hjem ved 14–15 tiden eller endnu senere og plyndrede køleskabet for at få noget ned i en fart. Efter træningen åd han for et helt kompagni soldater ved aftensmaden, for nu var der endelig ro til at fylde depoterne op.

Det værste var menuen, når der var træning eller kamp i weekenden, eller når holdet var på turné. I tre dage levede han af sodavand, pomfritter og pizzaer.

Det gør ikke så meget med en enkelt pizza i ny og næ, men når der er tale om drenge, hvis store drøm er at gøre sig gældende indenfor fodbold, skal de have noget ordentligt foder hver dag, når presset er størst.
Er grundkosten i orden i ugerne op til de vigtige kampe, så er depoterne fyldt op – kroppens celler er energifyldte og klar til indsats. Har det derimod skortet på kvaliteten af kosten op til kampen, fristes man til at fylde depoterne op med hurtige, men tomme kalorier. Det er disse ”her-og-nu-løsninger”, der giver bagslag.

På turneringsdagene er der ofte brug for flere typer letfordøjelige mellemmåltider, men det skal være mad, der ikke indeholder for store mængder tomme kulhydrater. Vælg nærende sportsdrikke baseret på aminosyrer og med et sukkerindhold omkring tre gram, æbler (ikke for søde), blommer, bananer og alle former for nødder og mandler. Sidstnævnte giver gode energistoffer at arbejde på, og er langtidsvirkende ligesom andre fedtstoffer.

Regelmæssig mad vigtig
Hans specielle problem var jo brusken, senerne og ledbåndene. De får ikke næringsstoffer direkte fra blodkarrene.

Musklerne har direkte blodkarforsyning og regenererer på et par uger, mens det kan tage måneder at bygge brusk, ledbånd og sener op. Derfor er det vigtigt med regelmæssige måltider i løbet af dagen, så byggestenene kommer i små, konstante portioner.

Det største hul i hans kostplan var den manglende madpakke. Vi fandt frem til de ting, han bedst kunne lide, og kombinerede det med groft rugbrød. Det hvide brød, slikket og kagerne valgte han selv fra.

Når det drejer sig om opbygning af led og sener, er det vigtigt at få flerumættede fedtstoffer, der ”smører” og ”smidiggør” de enkelte cellemembraner og dermed leddene. Da han var lang og tynd med en høj omsætning, kunne han sagtens tage en hel del fiske- og planteolie, herunder hørfrøolie, der er særlig rig på omega-3-olier til at bygge brusk, sener og ledbånd op. Hertil kom vigtige grundstoffer og sporstoffer såsom zink, magnesium og selen til opbygning af ledbåndene. De essentielle otte sukkerstoffer (ikke at forveksle med slikkets sukker!) var også vigtige. De kommer fra solmodnede grøntsager, specielt de friske spirer og fra kosttilskuddet glucosamin, som han fik for en 3 måneders periode.

Udover en ny og sund (og rimeligt tiltalende) madpakke i skolen lærte han at lave et letoptageligt og sundt mellemmåltid, når han kom fra skole. Det var nemlig vigtigt, han fik ”fyldt på” hver tredje eller fjerde time, fordi hans omsætning var stor, og senerne og leddene krævede sund mad over en længere periode.

Vi supplerede med akupunktur for at stimulere knæet, og han fik et detaljeret trænings- og udstrækningsprogram, som han var glad for selv at kunne passe derhjemme.

Hurtigt mærkede han, hvordan det gjorde en forskel, at muskler, sener og ledbånd blev langsomt varmet op, så smidigheden og styrken voksede. I skrivende stund er han stadig i gang med optræningen af knæet, men han spiller sine kampe uden de samme smerter som tidligere.

Artiklen er skrevet i samarbejde med Inger Marie Haut, MS. i Nutrition.


Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Marts 2007
Solkysten - Marts 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga