Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Sådan så den første Harley Davidson motorcykel ud. Året var 1903.
Sådan så den første Harley Davidson motorcykel ud. Året var 1903.
Harley - en legende
Skrevet af Solkysten
Med en klar filosofi om at ”there is only one original” drømmer tusindvis af motorcykelentusiaster om er erhverve sig en Harley Davidson motorcykel.

Nogle gør drømmen til virkelig, men det er langtfra alle, for en Harley hører i dag til blandt verdens dyreste køretøjer.

Men det er jo gratis at drømme. Og drømme og visioner havde William S. Harley og Arthur Davidson masser af, da de i 1901 begyndte at ”pusle” med deres første motorcykel.

Den første Harley
I en alder af bare 20 år var de to amerikanske pionerer klar med deres første motorcykel. Året var 1903 og det år lå produktionen på bare én cykel.

William Harley og Arthur Davidson fik dog hurtigt vind i sejlene, og i 1910 solgte firmaet 3.200 motorcykler. En amerikansk legende var startet.

Og succesen fortsatte. Film som ”Easy Rider” var med til at gøre Harley’erne til et kulturelt ikon. Havde man en Harley var man lidt en slem dreng, der ikke var bange for at gå mod strømmen. Harley Davidson blev kendt for deres potente motorer, deres unikke design og deres voldsomme lyd. Ingen motorcykel lød som en Harley på landevejen. Selv Elvis Presley og Steve McQueen skulle ha’ en Harley.

Nær konkurs
Harley-Davidson Motor Company havde sine gode og dårlige tider.
Da det så værst ud, var firmaet nær konkursen. I 60’erne invaderede japanerne med Honda, Kawasaki og Yamaha det amerikanske marked.

Hverken på prisen eller kvaliteten kunne Harley Davidson følge med.
Salget faldt drastisk, og firmaet kom på nye hænder. De nye folk bag Harley’erne formåede imidlertid ikke at få firmaet på ret kurs. Slet ikke når det gjaldt kvaliteten, der var så dårlig i 1979, at forhandlerne måtte anbringe en stykke karton under Harley’erne i deres udstilling, da motorerne konstant tabte olie.

Tilbage til rødderne
I 1981 var den hel gal. Økonomien skrantede, og firmaet var nærmere konkurs end nogensinde.
En gruppe mennesker anført af Wiliam Davidson, barnebarnet til en af stifterne, og Citibank samlede kapital sammen til at overtage firmaet.

Det lykkedes og det hæderkronede firma kom tilbage på gode hænder.

Men konkurrencen fra de japanske producenter var stadig skræmmende stor.
De nye Harley-folk lærte af japanernes effektive produktionsmetoder og ved hjælp af medarbejderaktier steg produktionen og fejlprocenten faldt.

Via godt lobbyarbejde i Washington steg importafgiften på de japanske motorcykler fra fire til 40 procent. Det gav de nye Harley-producenter den fornødne luft.

Legenden lever
Derfra er det kun gået den rigtige vej for Harley’erne.
Ved hjælp af bl.a. en lang række events stiger salget over næsten hele verden.
Og ekspansionen er siden steget i en sådan grad, at det i dag er svært at finde en hovedstad, der ikke har mindst en Harley Davidson shop. Ovealt arrangeres der træf, shows, udstillinger, osv.
Kendskabet til brand’et Harley Davidson er i dag steget til uanede højder og udbuddet og salget af merchandising slår alle rekorder.

Medlemstallet i ”Harley Owners Group” taler sit tydelige sprog; I 1987 var der 73.000 medlemmer. I dag runder tallet de 450.000.
Legenden lever videre.

Henrik S. Andersen


Den første
Den første "fabrik" i 1901.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Juni 2007
Solkysten - Juni 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga