Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
© pablo kaulinis - Fotolia.com
© pablo kaulinis - Fotolia.com
Køb af nybyggeri
Skrevet af Solkysten
Når man køber en ny bolig, og der efter et par dage, nogle uger eller måneder pludselig forekommer fugtpletter, sprækker i loftet, gulve der rejser sig etc. melder spørgsmålet sig:
Og hvad nu? Eller sagt på en anden måde: Hvem skal betale?

Måske opstår skaderne allerede før man når at flytte ind i sin dejlige helt nye lejlighed.
Det at købe en nybygget bolig er ikke garanti for, at alt er, som det skal være og i overensstemmelse med det, der er aftalt mellem køber og konstruktør/promotor forud for overtagelse af boligen. Alt for ofte er f.eks. køkkenmoduler og andre materialer af en ringere kvalitet end man har informeret om i kontrakten.
Ved anden- og trediegangssalg af boliger undgår man ikke nødvendigvis disse problemer, eftersom det kan være fejl eller mangler, der først viser sig efter flere år. Men hvem skal man henvende sig til, når der opstår disse problemer i et nybyggeri – til konstruktøren eller promotoren?

Det er meget vigtigt at vide, i hvilket år bygningen blev konstrueret, for det er det år, der bestemmer, hvilken lov, der gælder. Den 6. maj 2000 trådte en ny lov i kraft - en reform af lov nr. 38/1999. Denne lov har udelukkende effekt for de ejendomme, der er bygget fra og med 6. maj 2000.

Men lad os starte med at se på, hvordan det ser ud, hvis bygningen er fra før 6. maj 2000.

• 1. Konstruktøren er ansvarlig for mindre fejl i den solgte bolig. Fejl der måske ikke viste sig fra starten, men som skal fremkomme ikke senere end seks måneder fra boligens overtagelse.

• 2. Konstruktøren hæfter for meget alvorlige fejl på og i bygningen de første 10 år. Fejlene skal være så alvorlige, at det går ud over boligens anvendelighed. Det kan dreje sig om en hvilken som helst installation: Vandrør, el-kabler, løsrivelse af tagsten eller mursten, ødelagte skillevægge etc, som forårsager så store skader, at det er umuligt at bo der. I disse tilfælde – selvom loven klart foreskriver, at det er konstruktøren, der er den ansvarlige – kan reklamationen komme til at omfatte også promotor og arkitekt, som ikke har udført deres arbejde ordentligt. Herudover kan også sælger gøres ansvarlig, så længe denne er forskellig fra konstruktør og promotor, for at have påtaget sig ansvaret for at sælge en ejendom, der er behæftet med fejl og/eller mangler.

• 3. Ansvaret for misligholdelse af specificerede aftaler, der udtrykkeligt er gjort opmærksom på i købsaftalen, strækker sig til 15 år efter købet. Dette kan f.eks. være, at der i hele huset eller lejligheden er nyinstallerede termoruder, varmerør i gulvet etc.

Reklamationssfrist: Man SKAL reklamere indenfor den i ethvert tilfælde angivne tidsfrist, for uanset at man kan have nok så meget ret i sin klage, har det ingen som helst betydning, hvis tidsfristen er overskredet. Derfor er det så vigtigt at kende årstallet for boligens konstruktion.

Byggelicens efter 6. maj 2000
Reformloven giver nogle klare retningslinier for, hvordan ansvaret overfor ejerne er. Dog specificerer loven desværre ikke altid, hvem den ansvarlige er.

• 1. Indenfor 10 år. Strukturelle byggeskader på f.eks. grundmuring, cementering, bjælker, underlag, smedejern og andre bærende elementer.

• 2. Indenfor 3 år. Installationsfejl og -mangler der gør boligen uanvendelig.

• 3. Indenfor 1 år. Fejl og mangler, der tydeligt hører ind under færdiggørelsen af bygningen.

• 4. Ansvarskontrakt indenfor 15 år. Såfremt specifikke installationer nævnt i købekontrakt ikke er opfyldt eller ikke opfyldes.

Reparationsgaranti
Reformloven foreskriver, at der på enhver konstruktion tegnes tre forskellige forsikringer, der sikrer køber at fornødne reparationer kan foretages, alt efter typen af skader. Det er normalt promotor, der tegner disse.

Der tegnes altså tre forsikringer, der svarer til ovennævnte 10 år, 3 år og 1 år, og som dækker de ovenfor nævnte defekter. Såvel promotor som køber står som forsikrede. Promotor er således forsikret mod eventuelle fejl og mangler fra konstruktørens side, og køber mod fejl og mangler fra både promotor og konstruktør.

For at gøre det kort: En køber kan altså forlange at få erstatning for alle de fejl og mangler, der opstår i konstruktionen. Kommer man til at stå i situationen vil man næsten helt sikkert opleve at promotorerne ikke gør livet let for én, men uanset hvordan promotor forholder sig, er det et spørgsmål om at være vedholdende og - skulle det nå dertil - indbringe sagen for domstolene.

En meget vigtig ting, når man køber ”på planen” eller endnu ikke færdigbyggede boliger, er at sikre sig eksistensen af den lovpligtige bankgaranti fra promotors side i tilfælde af, at byggeriet af en eller anden grund ikke færdiggøres, f.eks. hvis bygherren går konkurs. Bankgarantien bruges i sådanne tilfælde til tilbagebetaling af allerede indbetalte rater.


Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Juli 2007
Solkysten - Juli 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga