Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Sommerforkølelser
Skrevet af Solkysten
Juli er en af årets varmeste måneder. Vi ruller vinduerne ned, laver gennemtræk i husene, aircondition kører for fulde omdrejninger ...
.. , vi går fra de kolde rum ud i den bagende varme, vi bader og lægger os i det våde badetøj og vi mødes med folk fra mange lande. Ofte er vi lidt stressede over at have sommerferie, og måske befinde sig på et fremmed territorium, vi ryger og drikker lidt mere alkohol og usunde læskedrikke end sædvanligt osv. osv.
Med alle disse mange påvirkninger belastes immunsystemet. Derfor er ikke mærkeligt, at sommerforkølelserne rammer mange mennesker lige nu.

Forkølelse er en virus, hvoraf der findes mere end 300 forskellige. Jeg tror, de fleste er særdeles godt bekendte med de mest almindelige forkølelsessymptomer som f.eks. hovedpine, tilstoppet og rindende næse, nysen, ru hals og en almen følelse af at være utilpas. Når det er ren virus, nytter det ikke noget med antibiotika.

Hjælp til selvhjælp
Er forkølelsen en realitet, er det bedst at slappe af og hvile sig, så immunsystemet får ro til at arbejde. Desuden er det hensynsfuldt at holde sig mest muligt for sig selv, så man ikke smitter andre unødigt.
Ved at tage hensyn til din kost, kan du lette symptomerne og ubehaget. Drik rigeligt med væske mindst 8–10 glas dagligt for at holde slimhinderne fugtige og løsne slim. Lad alkohol stå. Det nedsætter immunsystemet.

Hold dig fra røg og selvfølgelig også fra røgfyldte steder, som der da nok snart heller ikke findes flere af. Undgå at spise for store måltider ad gangen og hold dig fra mælk, ost og æg samt hvidt brød. Spis i stedet masser af frugt især citrusfrugter som f. eks grape (virker leverafgiftende), citron, appelsin og også gerne ananas. Frisk ananassaft er god for maven, indeholder rigtig mange C-vitaminer og er god til at nedbryde slim.

En dejlig populær drik er varm vand med citron og honning. Her anbefaler jeg specielt manuka-honning, der regnes som en medicinsk honning, og smager ganske dejligt. Du kan også blande et fed skiveskåret hvidløg med manuka eller anden honning.

En række urteteer kan også hjælpe forkølelsen f.eks. kamille, røllike, timian, bukkehorn, salvie, grøn te m.fl. Der findes flere færdige blandinger specielt rettet mod forkølelse f.eks. Yogi Tea Echinacea Special Formula.

Gode kosttilskud.
C-vitaminet er en stor hjælp ved forkølelse. Det beskytter mod virus og medvirker til dannelse af interferon, der beskytter cellerne ved angreb af virus. Dosering kan være lige fra 1.000 mg til 10.000 mg eller mere alt efter, hvor hårdt du er medtaget og hvor meget du tolerer. Dosis på 1.000 mg giver sjældent nogen gener, mens højere doser kan give maveirritation og diarre.

Husk at trappe langsom ned med C-vitamin, hvis du har indtaget det i høje doser gennem nogen tid, for kroppen vænner sig til de høje doser. Af andre gode midler kan nævnes sugetabletter i Influ Zink fra PharmaNord, ligesom Echinacea præparater er berømte for deres antivirale egenskaber. Et koncentreret produkt er f.eks. Echinecea Gold fra Biosym, der har fået flere priser. Men der findes mange andre produkter med Echinacea.

Sambucol (hyldebær) har også vist sig at have særdeles gode antivirale egenskaber, og så smager det godt, så børn også kan lide den. Vores dejlige, velkendte hvidløg kan også være til stor hjælp, enten i naturlig form eller som kapsler. Hvidløg beskytter som bekendt bl.a. mod infektioner. Den er en antioxidant, og indeholder bl.a. selen. Er forkølelsen slem, kan det være en god hjælp med Alpa lipoic acid. Under forkølelsen, bør der tages ca. 500 mg.

Små tips
Er næsen stoppet, kan det hjælpe med en propolis næsespray. Propolis kan også fås som granulat, kapsler og tabletter. Du kan også hjælpe til at få luft gennem næsen ved at smøre en creme med mentol under og over næsen, ligesom det også føles godt at gurgle halsen med fortyndet Molkosan (spyt det ud bagefter). At holde ansigtet over et varmt dampbad med eukalyptus eller pebermynte kan også give god lindring.

Husk at huske
I Danmark regnes der for at være ca. 80.000 demente. Forekomsten af denne lidelse ses hos 30 pct. af alle mennesker over 85 år. Der regnes med, at Alzheimers sygdom tegner sig for 60–70 pct. af al demens.
Svækkelse af hukommelsen kan være første tegn på demenssygdom, men kan også skyldes for megen alkohol, medicin og her regnes især overdreven brug af sovemedicin, samt mangel på nutrienter.
De fleste af os spiser mindre med alderen, og med alderen nedsættes også evnen til at optage næring. Derfor er det af største vigtighed, at vi bevidst og nøjeregnende vælger vores kost ud fra kroppens og hjernens behov.
Det kan være en ny situation for os at tænke over, hvad vi putter i munden. Det bliver vigtigere at planlægge kosten, så fejlernæring og forurening undgås i videst muligt omfang. Tag kostplanlægningen som en spændende udfordring i stedet for at synes, det er en kedelig belastning.
Livet er rimelig interessant – også i den tredje alder, der med lidt omtanke kan blive den bedste og rigeste livsperiode.
Minimer din alkoholindtagelse og styr din søde tand, brug mørk chokolade, der er rig på antioxidanter og spis godt med frugt og grønsager især de grønne. Erstat kaffe med grøn te og husk at drikke rigeligt med vand.
Men desværre er der, efter min bedste overbevisning, ikke nok næring i kosten.
Mange hukommelsessymptomer kan elimineres væsentligt ved tilskud af vitaminet B 12, samt i øvrigt de andre B-vitaminer især folinsyre og B1 samt selvfølgelig de vigtige mineraler. Når vi bliver ældre, har vi behov for store ekstra kosttilskud. Mange ytrer bekymring over, at det måske kan være farligt at tage for mange vitaminer, men det er meget svært at få en vitaminforgiftning.
Tempeltræ, bedre kendt som Ginkgo biloba hjælper blodkarrene og er kendt for at fremme den vigtige enzymaktivitet i hjernen, så det både bedrer kredsløbet og dermed også hukommelsen. Selvom Q 10 ikke kan erstatte andre kosttilskud kan det være en enorm hjælp til hjertet m.m. Det samme kan aminosyren L-Carnitine. Husk også de sunde fedtstoffer.

Mange sommeraktiviteter
Stor aktivitet kræver gode kosttilskud.
Det er sommer, det er varmt, vi holder ferie og tænker måske ikke helt så meget på vores sundhed, som vi normalt gør. Så lige nu er det ekstra værdifuldt at komplementere med et bredt og velbalanceret kosttilskud. Mivitotal er et flydende kosttilskud i særdeles let optagelig form. I Mivitotal findes mineralerne i kolloidal form fra planter, der har optaget de uorganiske mineraler fra sand og sten fra den humusholdige skiffer fra Utah bjergene i USA og gennem fotosyntesen forvandlet dem til organiske mineraler, der gør dem let at optage. Mivitotal indeholder både vitaminer, mineraler aminosyrer, Q10, alfalfa, psyllium samt bioflavonoider.

Carnosine
Er kendt som en super ”anti-aldrings antioxidant” der gavner både hjerte, hud, muskler og andet væv.
Carnosine består af to aminosyrer. Findes i forskellige styrker på 125 mg, 400 mg og endelig til sportsfolk på 600 mg.

Hold siesta fra solen
Undgå solbadning fra kl. 12 til ca. 16 og husk den gode solbeskyttelsescreme, f.eks. Dr. Hauschkas med forskellige faktortal efter behov. Husk solen danner det vigtige D-vitamin.



Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Juli 2007
Solkysten - Juli 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga