Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Når du er “fed indeni”
Skrevet af Solkysten
Er du en af de heldige, som kan passe ”stangtøj” og ikke behøver at få skræddersyet alt dit tøj?
Fint nok, det er godt at være slank, og lægevidenskaben har da også påvist, at risikoen for alvorlige sygdomme stiger brat i takt med, at kropsvægten går i vejret. Men fordi du holder målene udvendigt, betyder det langt fra, at alt er i skønneste orden. Du kan nemlig være fed på den indvendige side, og det er – hævder eksperter – ligeså farligt som at være synligt overvægtig.

Et hold britiske forskere fik sig noget af en overraskelse, da de besluttede at kigge nærmere på sagen. De lavede såkaldte MR-scanninger (MR står for magnet resonans) af ialt 800 mænd og kvinder med det formål at få en visuel fremstilling af fedtets fordeling. Resultatet var højst tankevækkende.

Tynd er ingen garanti
Da forskerne udvalgte de kvinder, som havde såkaldt normalt BMI (BMI står for Body Mass Index og sætter vægt i forhold til højde), havde 25-30 pct. af kvinderne alt for meget fedt omkring de vitale organer. Dette fedt kaldes også for intra-abdominalt fedt eller visceralt fedt og er yderst farligt for helbredet.
Hos mændene så det langt værre ud. Omtrent 60 pct. af de mænd, som havde normalt BMI – og altså på papiret var normalvægtige – havde for meget intra-abdominalt fedt. En stor del af de undersøgte kvinder og en markant større del af mændene rendte med andre ord rundt med usynligt fedt, der gav dem samme eller måske endda større risiko for følgesygsomme som hjerte-kar-sygdomme og diabetes som personer, der er synligt fede.

Lev sundt
Der er flere aspekter i alt dette. Dels skal man ikke stole blindt på et BMI-tal. Målet er i virkeligheden ikke egnet til andet end overfladisk at inddele folk i vægtklasser. Et langt bedre og mere præcist mål er den såkaldte hip-waist-ratio (på dansk hofte-taljemål), som er en simpel men trods alt pålidelig måde at finde frem til, hvordan fedtet sidder fordelt i kroppen. Ud fra denne måling kan man finde ud af, om en person tilhører de ”æbleformede” (meget bugfedt) eller ”pæreformede” (brede over bagen). Den æbleformede krop er den, som er kendt for at være farlig.
Der er kun een sikker måde at holde det farlige fedt fra livet – både indvendigt og udvendigt – og det er at spise sundt og fedt-fattigt (det gælder også de mennesker, som ikke tager på af fed kost) og i øvrigt motionere.

Bjørn Falck Madsen

Muskler vejer mere end fedt

Muskler vejer mere end fedt, så en person med relativt stor muskelmasse i forhold til fedtmassen kan i princippet havde samme eller endda højere BMI-tal end en person af samme højde, der har meget fedt og lidt muskelmasse. Netop derfor kan en toptrænet sportsmand med stor muskelmasse og lidt fedt i princippet havne i kategorien ”overvægtig” målt ud fra BMI-tal. Omvendt kan en person med meget fedt, lidt muskelmasse og en spinkel benbygning komme igennem nåleøjet som normalvægtig.

Sådan finder du dit talje-hofte-mål (THR)

Forholdet imellem dit talje- og hoftemål kaldes for THR (talje-hofte-ratio). Du finder det på følgende måde: Mål din talje (i centimeter) midt imellem nederste ribbenskant og hoften. Mål ligeledes dit hoftemål (også i centimeter), som er det størst mulige mål omkring hofterne. Du får THR-målet ved at dividere taljemål med hoftemål.
Et eksempel: Er dit taljemål 83 og dit hoftemål 90, vil dit THR-tal hedde 0,92.
Hvis mænds THR-tal er højere end 1, er der tale om abdominal fedme (for kvinder er tallet 0,8).

Stof hjælper med at fjerne dit fedt

Den naturligt forekommende fedtsyre, CLA (konjugeret linolsyre), som findes i kød og mejeritilskud, og som kan tages som til-skud i kapselform, har vist sig at være nyttig for dem, der ønsker at slippe af med uønsket kropsfedt.

Stoffet hæmmer fedtcel-lers optagelse af fedt og sender i stedet fedtet til forbrænding i muskelcel-lerne. Fremfor at blive opmagasineret i organismen, bliver fedtet med andre ord omdannet til energi. Videnskabelige studier har vist, at man kan tabe 8-9 pct. af kroppens fedt ved at tage til-skud af CLA i 12 måneder.
Ved at motionere regelmæssigt bidrager man til processen. CLA har ligeledes en svagt muskelopbyggende virkning, hvilket bevirker, at forholdet imel-lem fedt og muskler optimeres.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - August 2007
Solkysten - August 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga