Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Benedicte Louise Schmidt står for alt engrossalg  af Vero Moda til butikker i Andalusien, Canarie øerne  og Portugal.
Benedicte Louise Schmidt står for alt engrossalg af Vero Moda til butikker i Andalusien, Canarie øerne og Portugal.
Bedste sælger hos Bestseller
Skrevet af Solkysten
”Du kan godt glemme at sælge Vero Moda til Andalusien. Det er et bondesamfund. De er 30 år bagefter. Desuden er du udlænding du skal ikke tro, du kan komme her og lære dem noget om mode”... Dette var nogle af de meldinger, Benedicte fik med på vejen fra velmenende folk i branchen,

...  da hun som 25-årig blev ansat hos Bestseller for at lancere Vero Moda i Andalusien.

- Det var bestemt en udfordring, siger hun om sin start for otte år siden.
32-årige Benedicte byder velkommen i Vero Modas showroom i Bestsellers bygning i Torremolinos. Det tog tyve opringninger og en e-mail at etablere kontakt med hende. E-mailen gjorde underværker ... for telefonen var konstant optaget. Tre hektiske uger med salg af efterårskollektionen er netop overstået. Benedicte står for alt engrossalg af Vero Moda til butikker i Andalusien, Kanarieøerne og Portugal, og det har hun gjort i de sidste otte år.

Tøj-giganten
Den familieejede virksomhed blev grundlagt i Ringkøbing i 1975 af Troels Holch Povlsen, som stadig er ved roret. Der er dog løbet meget vand gennem åen siden da, og i dag er Bestseller en gigantisk virksomhed med mere end 15.000 medarbejdere på verdensplan.

Vero Moda, som blev lanceret i 1987, er blot et ud af mange mærker, bl.a. Jack & Jones, Only, Exit og Selected, som designes og produceres af Bestseller. Deres tøj sælges nu i Europa, Mellemøsten, Kina og Canada. Bestseller har ikke egne fabrikker, men samarbejder med loyale leverandører. Halvdelen af produktionen foregår i Europa og resten hovedsagligt i Asien.

Den første Bestseller butik åbnede i 1988, og i dag er der mere end 3.200 forretninger i 39 lande. Butikkerne bygger på et tæt samarbejde mellem samarbejdspartnere og Bestseller ... med Bestseller som hovedleverandør.

Gennem de sidste 30 år har Bestseller været kendt for modetøj af god kvalitet til konkurencedygtige priser, og deres filosofi har været ”sælg mere til små priser”... Dette gælder stadig i dag.

I 2005 havde Bestseller en omsætning på 967 millioner euro, og i dette tal er omsætningen og indtjeningen for Kina samt den partnerrelaterede detailomsætning ikke medregnet!

På trods af disse resultater, har det dog altid været virksomhedens primære mål at skabe en virksomhed, der fokuserer mere på udvikling af mennesker end udvikling af forretningsområder. Bestseller bruger således hvert år en del af deres overskud på humanitære formål ... såsom at åbne et nyt børnehjem i Indien eller som i 2004 ... at hjælpe tsunamiofrene i Thailand.

Som en fisk i vandet
Benedicte er i konstant bevægelse. Hun fortæller om efterårskollektionen, imens hun lige snupper et par bøjler med det nyeste nye fra stativet ... og visualiserer sine ord. Det er tydeligt, at hun elsker sit arbejde og at hun ved, hvad hun har med at gøre.

- Vero Moda er til pigen fra 20 år og opefter, fortæller Benedicte. – Jeg sætter ingen aldersgrænse på opefter, dels fordi grænserne flytter sig og i dag kan ældre kvinder klæde sig meget mere ungt, end de kunne før, men så sandelig også p.g.a. min mor... Hun er 62, og klæder sig udelukkende i Vero Moda.
- Vero Moda appellerer til den selvstændige pige med sin egen personlige stil, og med Vero Moda har hun mulighed for at gøre sig unik ... alt efter, hvordan hun sætter tøjet sammen... Vi har tre typer ”Vero Moda-piger”; basic-pigen, jeans-pigen og den feminine pige ... så der er altid noget for enhver smag.
Benedictes travleste periode er ... hele tiden!

- Vi har otte kollektioner om året, fortæller hun. – For hver kollektion skal jeg have booket tid til alle kunder, så de kan komme her i showrummet i Torremolinos og se kollektionen. Mange kommer langvejs fra; Portugal og Kanarieøerne for eksempel ... og lige gyldigt hvor træt jeg end måtte være, så har hver enkelt kunde krav på en entusiastisk og medrivende præsentation. Forholdet til mine kunder er meget vigtigt. Det handler om tillid. Jeg elsker at rådgive dem om, hvordan de skal sætte tøjet sammen. Jeg bruger meget tid på hver enkelt kunde. De skal føle, at de har min fulde opmærksomhed. Derfor slukker jeg min mobil, når jeg har en kunde i showrummet... Det handler om at give kunden succes. Hvis det går kunden godt, så går det også os godt, det handler jo i sidste instans om at tjene penge og se resultater.
Benedicte er oprindelig fra Aalborg. Efter gymnasiet var hun aupair pige i Madrid, hvor hun også læste spansk på universitetet. Hjemme i Danmark igen tog hun en uddannelse som akademiøkonom og arbejdede derefter et år i London hos tøjfirmaet ”In Wear”.

Tilbage i Aalborg hørte Benedicte, at Bestseller søgte en sælger til at starte Vero Moda i Spanien.
- Jeg ringede og fik en aftale, og så pakkede jeg en weekendtaske... Jeg kan huske, jeg sagde til min far; ”Jeg er nok hjemme igen på mandag”.

Sådan gik det ikke. Benedicte fik jobbet, og hun har nu boet i Málaga de sidste otte år.

Nye udfordringer
Hvordan hænger salg og flair for tøj sammen og hvor stammer Benedictes tøjpassion fra? Har hun mon leget med påklædningsdukker som barn?

- Barbiedukker, siger hun. – Om jeg har leget med Barbie dukker? Jeg havde et helt Barbie-rum ... min mor er amerikaner, så jeg tror, jeg havde alt, hvad du kunne få til Barbie... Det kan da godt være, at jeg kunne sælge sand i Sahara, men ... jeg kunne f.eks. ikke sælge bildæk... Det skal være noget, jeg brænder for.

Hvis nogen spekulerer på, hvordan inderkredsen i tøjbranchen har det med tøj helt privat, så er Benedictes version her.

- Jeg gider ikke shoppe tøj, når jeg har fri. Jeg kan gå ud og købe sko eller møbler eller noget helt andet, men aldrig tøj... Vi er nok lidt miljøskadede på det punkt. Vi skal gå i Bestseller-tøj, når vi er på arbejde, og vi får det meget billigt, så mange ville nok opleve mig som utrolig forkælet, hvis de så min garderobe.

Stress?
- Nej, jeg bliver ikke stresset mere, svarer hun. – Der var dog en periode for fire år siden, hvor jeg følte mig virkelig stresset... Det endte med at jeg fik kræft i underlivet og fik fjernet æggestok og æggeleder i venstre side.... I dag er jeg meget mere i balance og har en større indre ro.

Privat bor Benedicte i et roligt kvarter, hvor hun kan høre fulgene kvidre ... og til sommer flytter hun sammen med sin store kærlighed, Claus, som har ”UNIOPTICA” i Fuengirola.


Mål?
- Jeg synes, jeg har fået alle mine ønsker opfyldt, siger Benedicte, - at få Vero Moda op at køre ... og blive gravid!

Benedicte og Claus har nemlig et nyt projekt undervejs; Benedicte er gravid i syvende måned.
- Der er bare så helt utrolig, fantastisk, siger hun.

Hvordan et nyt lille menneske kan passes ind i Benedictes arbejdsdag fra 8.30 til 19.00 hver dag er ikke noget, hun bekymrer sig om lige nu.

- Først går jeg på barselorlov, siger hun, - og så kommer jeg tilbage.

På længere sigt er der sandsynligvis forandringer på vej i Benedictes liv ... også arbejdsmæssigt.
- Det er da ikke utænkeligt, siger hun, - at jeg måske ender med at have min egen Vero Moda butik..
Ligegyldigt hvad fremtiden bringer, så er én ting helt sikkert; Benedicte kan ikke stilles med et hvilket som helst job ... hun kræver udfordring.


Dorte Holm Jensen
Fotos: Natascha Berg Madsen



Jeg bruger meget tid på hver enkelt kunde. De skal føle, at de har min fulde opmærksomhed. Derfor slukker jeg min mobil, når jeg har en kunde i showrummet.. Det handler om at give kunden succes. Hvis det går kunden godt, så går det også os godt, fortæller
Jeg bruger meget tid på hver enkelt kunde. De skal føle, at de har min fulde opmærksomhed. Derfor slukker jeg min mobil, når jeg har en kunde i showrummet.. Det handler om at give kunden succes. Hvis det går kunden godt, så går det også os godt, fortæller
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - September 2007
Solkysten - September 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga