SQL/DB Error -- [Table 'zafetrip_sydspanien.ArticleUserComments' doesn't exist]
SQL/DB Error -- [Table 'zafetrip_sydspanien.ArticleUserComments' doesn't exist]
Sterling lukket - Costa del Sol - Spanien
Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Sterling lukket
Den 29. oktober 2008 indstillede Sterling sine aktiviteter, og som storoperatør på markedet for billige billetter til Spanien, har det naturligvis ramt mange
Sterling pressede hårdt på med kampagnerne lige op til konkursen, og mange nåede at få købt deres julebilletter til "gode priser". Mange ferier blev planlagt og booket i tiden op til konkursen.

Der blev efter sigende forhandlet intenst om et salg af selskabet lige op til konkursen, hvor den islandske ejer valgte at trække stikket. Palmi Haraldsson kunne eller ville ikke skyde flere penge ind i det underskudsgivende selskab.

Der er ingen bekræftede oplysninger om forhandlingerne, eller hvem det var med. Det finske selskab Finnair afviste at være del i forhandlingerne. Det norske Norwegian var meget hurtigt ude med budskab om, at de står klar til at overtage Sterlings personale og ledige "slots" (lufthavnenes afgangstider).
Norwegian var så hurtigt ude, at onde tunger taler om muligheden for, at Sterlings ejer har lavet en aftale "udenom".

En ting er dog sikkert: Mellem 50 og 200.000 passagerer har købt "for billigt".





Muligheder for at få Sterling-penge retur
Har du betalt Sterling-billetten med et internationalt kreditkort eller som del af en pakkerejse, er du godt stillet.
http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/article589937.ece


Manglende besked til passagerer
En del passagerer havde ikke hørt om konkursen og var mødt op i Kastrup - blot for at finde ud af at deres fly var aflyst
http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/article589740.ece


Nødhjælp til Sterling-kunder ikke gratis
SAS hjælper de strandede kunder i det konkursramte Sterling. Der er dog ikke tale om en gratis omgang for passagererne, som skal betale skatter og afgifter.
http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/article589846.ece





Peter Fogh Knudsen er leder af det danske forbrugerkontor Forbruger Europa
»Hvis man har købt sin flybillet hos et flyselskab, der går konkurs, er man stillet på nøjagtig samme måde som hvis man har købt alt muligt andet hos nogen, som går konkurs: Man kan gøre krav i konkursboet og det er det hele. Derfor er rejsen som udgangspunkt tabt,« siger Peter Fogh Knudsen, leder af det danske forbrugerkontor Forbruger Europa, der bl.a. vejleder og hjælper ved klagesager over flybilletter købt hos udenlandske selskaber, til brancheebladet Take Off.

Man kan dog få pengene igen, hvis man har købt en pakkerejse - f.eks. fly og hotel - af en anerkendt rejsearrangør med kontor i Danmark. Så dækker den danske Rejsegarantifond.

»Kunderne skal se sig for, når de bestiller rejsen, for selvom mange flyselskaber tilbyder hotelopholdet på deres hjemmesider, er der ikke nødvendigvis tale om en pakkerejse. Hvis man bliver ledt over på en anden hjemmeside – og det gør man ofte – så er det ikke en pakkerejse, for så betaler man fly og hotel hver for sig,« siger adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier. Der er en rigtig god tommelfingerregel: Hvis man ikke får det hele på én regning, så er det ikke en pakkerejse.





STERLINGS PRESSEMEDDELELSE


Kære kunder, medarbejdere og øvrige partnere

I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende. Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag.

Baggrund

Sterling Airlines A/S har gennemlevet en række omvæltninger og forandringer siden selskabet blev overtaget af nye ejere i foråret 2005, hvor selskabet blev fusioneret med Maersk Air A/S. I 2005 beløb det samlede tab sig til mere end 800 MDKK, og de tidligere ejere ønskede at komme ud på den ene eller anden måde. Alle arbejdspladser i de to selskaber var derfor i fare, og det samme var konkurrencesituationen på hele det skandinaviske rejsemarked, da vi som lavprisselskab var med til at sikre en sund konkurrence med lavere billetpriser.

Fusionsprocessen startede i efteråret 2005 og varede til midten af 2006, hvor vi havde sikret mere end 1.200 medarbejdere større jobsikkerhed, og havde udvidet vores rutenet til gavn for langt flere skandinaviske passagerer, der kunne glæde sig over de lavere priser.

Forretningen voksede positivt og vores økonomiske situation blev forbedret markant i forhold til de tabsgivende år, der gik forud. I 2007 var operationen lykkedes og med et stigende passagertal kunne vi afslutte året med et driftsmæssigt overskud (positivt EBITDA) for første gang i mange år.

Olie- og finanskrise

I efteråret 2007 kunne vi se en begyndende, global finanskrise brede sig, og i vinteren 2007/2008 oplevede vi en stagnation i rejsemarkedet. Betydelige prisstigninger på fuel og en planlagt, kraftig ekspansion af vores aktiviteter gjorde os mere udsatte for konjunkturskiftet end vi normalt ville have været.

I foråret 2008 blev flyindustrien atter ramt af stigende oliepriser og vigende efterspørgsel. Dette førte til store tab for Sterling. I løbet af sommeren og efteråret gennemførte Sterlings ledelse sammen med medarbejderne en spareplan, hvor både flyflåde og mandskab blev reduceret – en reduktion på 40% uden driftsforstyrrelser. Samtidig trak vi os ud af flere tabsgivende aktiviteter. Disse indgreb ville have haft fuld effekt fra starten af 2009.

Restruktureringen bestod bl.a. i økonomisk støtte fra vores hovedaktionær, der fra udgangen af juli til slutningen af september 2008 tilførte selskabet 444,5 MDKK i ny kapital. Hovedaktionærens plan var at fortsætte støtten indtil starten af 2009. Den 29. september 2008, begyndte det islandske finanssystem at kollapse. I løbet af 3-4 uger var nedsmeltningen af hele det finansielle system en realitet, og vores hovedaktionær kunne ikke fortsætte sin økonomiske støtte. Derfor har der været ført forhandlinger med flere interesserede investorer, men den globale usikkerhed betød desværre, at vi ikke har kunnet finde en tilfredsstillende løsning, og vi har ikke set anden udvej end at begære Sterling Airlines A/S konkurs.

Sterling Airlines’ vartegn har altid været yderst kompetente medarbejdere og et meget højt serviceniveau. Den særlige ‘Sterling ånd’ vil altid leve. Vi har begået fejltagelser hen ad vejen, men de positive oplevelser har forhåbentlig overskygget de negative. Vi var med til at skabe et konkurrencedygtigt marked for flyrejser til og fra Skandinavien, til glæde og gavn for de millioner af rejsende, der valgte at flyve med os. 


Information til Sterlings passagerer

Kunder som har bestilt billetter direkte på Sterlings hjemmeside, har desværre ikke mulighed for at få deres billetter refunderet. Dette gælder også returrejsen, hvorfor hjemrejsen med andet flyselskab således er for egen regning.

Hvis du har betalt for billetterne med kreditkort, bør du kontakte kreditkortselskabet/udstederen eller din bank for eventuel refundering af ubrugte billetter.

Passagerer som har booket deres fly gennem et rejsebureau bør omgående kontakte deres tur-operatør.

De passagerer som har booket billet gennem Sterling, men skal flyve med Norwegian, bedes kontakte Norwegian direkte:

+47 21490015 (uden for Norge)

815 21 815 (fra Norge)

Passagerer som lige nu befinder sig i udlandet, boende på hotel eller som har lejet bil gennem Sterlings samarbejdspartnere, har stadig mulighed for at blive på hotellet eller have bilen i den periode som de har betalt for, da disse er betalt direkte til Sterlings samarbejdspartnere. Med hensyn til flybilletten retur bliver man desværre nødt til at finde andre alternativer for at komme hjem.

Vær venligst opmærksom på, at hvis flybilletten/hotellet/bilen er købt og betalt hos ét og samme rejsebureau, og står du med en samlet faktura, bør du ved hjemkomsten kontakte dit rejsebureau for eventuel dækning eller hjælp til dine yderligere udgifter til hjemrejsen.

Mange rejseforsikringer dækker desværre ikke konkurs, men du bør alligevel kontakte dit forsikringsselskab for at få en eventuel afklaring heraf.

Vi følger op senere i dag med svar på konkrete problemstillinger, og håber på denne måde at kunne hjælpe dig i denne meget uheldige situation.



Sterling Airlines A/S

29. oktober 2008

Afstemning

(2 stemmer)



Tilføj din kommentar



Sterlings ledelse
Sterlings ledelse
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven

Dine Spanien-kommentarer

Navn


Kommentar


E-mail (Vil ikke blive gengivet på siden)


CAPTCHA ImageReload Image

Skriv ovenstående kode


Solkysten

Solkystens Golf Service


Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga