Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Slankekure og diæter
Skrevet af Solkysten
Så er år 2006 lige startet. Tværsummen af 2006 er 8 og lige så sikkert som et 8 tal består af 2 cirkler ....
.... der ofte tolkes som fortsættelse i en uendelighed, synes det som om nytårsforsæt der går ud på enten at spise sundere og/eller slanke sig er et evigt tilbagevendende fænomen.

Somme tider spørger jeg mig selv ”hvor er vi på vej hen?”. Vi lever virkelig i paradoksernes verden. Mens en stor del af jordens befolkning kæmper for at få mad nok til at overleve, kæmper vi i vores del af verden for ikke at spise for meget for at overleve.

En af de største farer for vores helbred tror jeg er sukkeret i alle former, hvad enten det er hvidt eller brunt. Selvfølgelig skal vi have kulhydrater. Det skal bare være de langsomme. Jeg tror ikke, det er meningen, at vi skal indtage de hurtige kulhydrater i de store mængder, som vi gør det fra sodavand, kager, slik, is og anden plastikmad. Man bliver fed af sukker. Det er tomme kalorier, der belaster immunsystemet. Der er sukker i næsten al mad, du køber, om det så er marineret sild, som mange af os sikkert har spist rigeligt af til diverse julefrokoster.

De lødige langsomme kulhydrater er i fuldkornsprodukter, f.eks. ris, byg, boghvede, hvede, rug, havre og i grønsager som f.eks. kartofler, løg, porrer, persillerod og rødbeder. Af bladgrønt kan nævnes grønkål, salat, rosenkål, julesalat, spinat og persille. Andet godt grønt er agurk, peber, tomater, artiskokker, aubergine m.m.

Nytårsønsker og nytårsforsæt kan fint følges ad. Jeg ønsker, at de varedeklarationer, der står på fødevarerne bliver lettere at forstå, og at folks almene forståelse, viden og krav omkring den mad, vi bliver tilbudt at købe, øges.

F.eks. kan det være svært at gennemskue fedtfattigt. Fedtet er måske bare skiftet ud med en masse sukker og så er det jo egentlig ”lige fedt”. Efter min mening burde der i sådanne tilfælde stå ”fedtfattigt, men med et højt indhold af sukker”

Desuden er det af største vigtighed af få tilstrækkeligt med de gode fedtstoffer som koldpressede flerumættede olier, f.eks. tidsel, valnødder, sesam og solsikkeolie. Mange kostbevidste mennesker sparer stadig så meget på fedtstofferne, at de bliver syge af fedtstofmangel.

Omkring marketing af fødevarer på TV ville jeg også ønske, at der kom mere ærlighed, således at når man ser slanke og lykkelige mennesker spise og drikke diverse ”lækkerier”, f.eks. flødeis, søde drikkevarer forarbejdede dagligvarer, pulversupper og børneslik m.m., så fulgte der også oplysning om sukker, kalorier, farve, tilsætningsstoffer m.m.

Samtidig er det mit store ønske at medierne vil tage det som en vigtig opgave på en underholdende og let tilgængelig måde at undervise/oplyse omkring gode madvaner og gode råprodukters betydning for et godt helbred.

En stor del af årsagerne til vægtproblemerne mener jeg nemlig ikke ligger i at folk er sultne, men mere at kroppen ikke føler, at dens næringsbehov bliver dækket. Her er vores proteiner overordentlige vigtige.
Proteinerne er vores byggestene, og derfor er gode proteiner vigtige f.eks. bønner, ærter, mandler nødder, avocado, gode kvaliteter kød, fisk, fjerkræ og lam og do indenfor mejeriprodukter. Pas på med pølser, salater, leverpostej med meget fedt af dårlig kvalitet.

Ønsker du at slanke dig, kan det i nogle tilfælde være godt som støtteterapi at finde en slankekur tilpasset dine behov og som tiltaler dig evt. kombineret med et af de gode slankeprodukter, der findes på markedet. Begge dele skal imidlertid, efter min mening, kun bruges som en midlertidig støtteterapi indtil nye og bedre livsvaner er blevet en del af hverdagen. Desværre synes jeg, at alt for mange kæmper en kamp først med en slankekur, og når den er overstået, tages kiloene på igen, så startes den næste slankekur. Det er sådan, at det næsten aldrig er svært at slanke sig, mens det vanskelige ligger i at beholde vægten.

I forbindelse med en slankekur er det godt at supplere med gode kosttilskud, da affaldsprodukter og forsurende komponenter ellers kan belaste organismen.
Tag dagligt en multivitaminmineralpille, dertil kan tilføjes krom, zink. E, C, B6, kapsler med fiskeolie, samt evt. Q 10.

Hud og slankekure
Det er dejligt at stille sig på vægten og se, at man har slanket sig det antal kg, man ønskede sig. Er der tale om mange kilo, ses det desværre ofte også på huden. I ansigtet er der pludselig kommet kalkunhage, og rynkerne er meget mere markerede end før. Så er det tid til ekstra hudpleje. Alle bør have en smuk hud. En ny serum, Dermyn active Serum, er jeg personligt blevet meget begejstret for og synes, det er det bedste ansigtsplejemiddel jeg har brugt til dags dato. Dermyn er specielt beregnet til en slap hud. Det aktive stof i serum er tricutan-komplex, og den er udviklet af dr. Marta Kallio, Handens Sjukhus i Stockholm. Dermyn Serum virker på den måde, at den trækker overhudens celler sammen, styrker læderhudens fiberstruktur, samt øger ansigtsmusklernes sammentrækningsevne. Der er allerede et synligt resultat efter 45 minutter. Du kan læse mere om Dermyn serum på www.vello.dk.

Efterhånden som vi bliver ældre, synes huden ofte at blive mere tør og tynd på resten af kroppen. Derfor synes jeg, at det er mere effektivt med en kropsolie i stedet for en kropslotion.
Mandelolie indeholder meget E-vitamin, der også kaldes for ungdomsvitaminet, mandelolien er holdbar og har en fin aroma. Ofte bruges den også som massageolie. Med til mine favoritter hører rosenolien fra Weleda samt rosenolien fra Dr. Hauschka. Begge er olier, der let trænger ind i huden, uden at fedte.
Koldt vand forbedrer kredsløbet – også i huden, så husk at slutte det daglige brusebad af med et halvt minuts kold douche. Desuden er det godt med sauna og motion.

Som kosttilskud er jeg meget glad for den nye Imedeen Prime Renewal. Det er sidste skud på stammen i Imedeengruppen, og er specielt fremstillet til kvinder efter menopausen. Der er mange andre gode kosttilskud til huden f.eks. Evelle, Colladerm, Silky Beaty m.fl.

Det er også vigtigt at spise godt med essentielle fedtstoffer, f.eks. fra fiskeolier, valnøddeolie, græskarkerneolie og hørfrø, der er en særdeles god kilde.
Ovenstående er det hudplejeprogram, jeg i øjeblikket bruger. Jeg tror, det er den kombination, der har gjort, at jeg ikke behøver at bruge make-up til dagligt, hvilket var totalt utænkeligt, da jeg var i 30’erne. Så i grunden er der mange lyspunkter ved at blive ældre.

Andre nytårsforsætter
Har juledagene budt på lidt for meget af de ”våde” varer, og du derfor har som nytårsforsæt at trappe ned på den daglige alkoholindtagelse, kan det være en god støtte med Exit 14/21, der reducerer trangen til alkohol, samtidig med at den indeholder forskellige planter, der hjælper med at mindske den skade alkoholen forårsager.
Det beskrives i forskellig litteratur, at det kan være godt med et par genstande dagligt. Problemet er desværre, at genstandene har det med at snige sig op til 4–6–8 stykker, og så er det til at råbe ”vagt i gevær”.
Skønner du, at du har mere brug for hjælp kan du klikke på www.hope.dk hvor du finder en masse informationer bl.a. om 755 steder, der tilbyder behandling.

En anderledes bog
En af mine gode bekendte, stak en dag en seddel i hånden på mig med en titel på en bog og sagde, at den skulle jeg bare læse. Da jeg har læst tusindvis af spirituelle bøger, tog jeg sedlen med et lille suk, men bestilte den alligevel og gik pligtskyldigt i gang med at læse den. Og jeg må sige, at det blev en oplevelse, jeg gerne vil dele med andre. Bogens titel er Sjælerejser og den er skrevet af Michael Newton, Ph.D i rådgivning og certifikeret hypnoterapeut. Bogen handler om at Michael Newton har udviklet en særlig hypnoseteknik, som giver adgang til de normalt skjulte erindringer om livet efter døden. Bogen giver en forståelse af den menneskelige sjæls udødelighed og giver os dermed mulighed for at møde dagliglivets udfordringer med større accept.

Fedtforbrænding
Firmaet PharmaNord har forbedret sit C.L.A. 80 produkt. Nu er navnet C.L.A.+T idet der til det oprindelige produkt er tilsat grøn te ekstrakt. Firmaet understreger, at det ikke er et slankeprodukt, men et produkt, der sætter gang i musklernes fedtforbrænding, og er ideel til dem, der dyrker let til moderat motion.

Søvn og fedme
En stor ny undersøgelse på Columbia University i New York peger på, at manglende søvn forstyrrer de hormoner, der styrer appetitten. Undersøgelsen viser, at en voksen person mellem 32 og 49 år, der sover mindre end syv timer pr. nat, har meget større risiko for at blive fed end den, der sover et sted mellem otte og ni timer i døgnet. Undersøgelsen viste også, at det ikke var nok bare at sove otte-ni timer i døgnet. Der skulle også være mørkt, der hvor man sover.

Sunde fedtstoffer i nødder
Valnødder er den nød, der har det højeste indhold af omega 3 fedtsyrer.

Vores utrættelige bugspytkirtel
En ny stor undersøgelse har vist, at folk, der spiser rigtig mange grønsager og frugt har op til 50 pct. mindre risiko for at udvikle kræft i bugspytkirtlen. De grønsager, der bliver betragtet som de bedst forebyggende, er bl.a. løg og hvidløg, gule grønsager, broccoli, blomkål og rosenkål. Selvom bugspytkirtelkræft ikke er så almindelig som bryst- og lungekræft kan diagnose og behandling være særdeles vanskelig.

Står nytårskuren på udrensning
Kan det være en god ide at få hjælp fra Chlorella også kaldet ”Den grønne perle”, der har en dokumenteret virkning på sin udrensningsevne samtidig med, at den tilfører kroppen vigtige næringsstoffer.

Et nytårsforsæt
Kan være at tænke positivt. Tro på at tingene vil vende sig til det bedste for dig – så gør de det som regel også.

Olivenbladsekstrakt
Har vist sig at have en stærk hæmmende effekt på både bakterier og virus. Meget tyder på at olivenbladsekstrakt kan være et vigtigt våben mod forkølelse og influenza. Andre lidelser olivenbladsekstrakt også tegner til at kunne hjælpe er blæreinfektioner, vaginale gærproblemer, astma, herpes, kronisk træthed m.m.

Næseblødning
Kan være et symptom på forhøjet blodtryk, men ofte kan det også komme ved forkølelse eller bihulebetændelse med for kraftig næsepudsning. Er uheldet ude kan næseblødning i de fleste tilfælde stoppes ved at klemme næseborene sammen og trække vejret gennem munden. Klem i fem minutter og se om det er stoppet.
Evt. kan det være nødvendigt med et iskompres holdt mod ansigtets side.


Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Januar 2006
Solkysten - Januar 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga