Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Motion må der til
Skrevet af Solkysten
Kl. 6 ringer vækkeuret ude på badeværelset, og det bliver højt og ubønhørligt ved. Langsomt svinger jeg det ene ben ud af sengen, mens jeg gennemgår alle mulige undskyldninger for bare at gå ud at slukke bæstet og så gå tilbage til den lune dyne. Men min hjerne arbejder ikke så tidligt på morgenen, så jeg finder ingen undskyldninger, og da hunden begynder at pibe, fordi den ikke kan lide lyden, bliver det andet ben også svunget ud, vækkeuret slået fra. Kaffen sat over, mens træningstøjet iføres. Kaffen nydes, mens der småmediteres over dagens gøremål. Så går hunden og jeg nedenunder – dvs. den vil gerne bæres, den er nemlig heller ikke helt vågen. Nedenunder skynder den sig at putte sig i sin lune kurv, og jeg skæver misundeligt til den, mens jeg drikker et glas iltet vand med en citron og en 1/2 tsk. acetyl L-carnitine. Motionscyklen trækkes på terrassen – og så går det bare derudaf. Jeg bliver glad og kan slet ikke forstå, at det var så svært at komme hertil.

Motion må der til. Det er vigtigt, at du vælger en motionsform, der gør dig glad, enten det er motionscykel, fitnesscenter, aerobic, dans, yoga, pilates, qi qong, strækøvelser, svømning eller lange traveture. Du skal vælge det, der taler mest til dig og dine muligheder. Det er f.eks. ikke godt, hvis du begynder at jogge, hvis du hader det. Når vi motionerer, danner vi endorphiner, der er hormoner, der får os til at føle os veltilpasse.

Undersøgelser har gang på gang vist, at regelmæssig motion nedsætter symptomer på nervøsitet og depression. Forfatteren John Gray skriver, at 1/2 times motion tre gange dagligt er syv gange mere effektiv end medicin, når det gælder behandling af depression. Det synes jeg er værd at notere sig, da megen medicin ligesom alkohol ødelægger leveren, der er vores vigtigste organ.

Leveren er bl.a. vigtig for at omdanne de vigtige aminosyrer til hjælp til en god hjernefunktion, og vi vil alle gerne have at vores hjerne fungerer bedst muligt.

Yderligere er der megen antidepressiv medicin, der er medvirkende til at forhøje vores cortisol niveau. Cortisol er et hormon, der dannes i vores binyrer som respons på stress. Derfor er det kaldet vores stresshormon. Det er godt, vi har en sådan hjælp, når vi står i en akut faresituation, men når der altid dannes for meget cortisol, kan det være knap så godt, idet høje niveauer af cortisol bliver sat i forbindelse med forhøjet blodtryk, vægtstigning og fedme, udvikling af sukkersyge, formindsket sexlyst, træthed m.m.

Ovenstående får mig til at understrege, at hvis du tager nogen form for medicin, og ønsker at komme ud af det, så tal altid med din læge om det og få ham/hende til at hjælpe dig. Det kan være yderst farligt, nogle gange livsfarligt at eksperimentere selv.

Motion kan også være et godt værktøj til at kontrollere din appetit for de fedtstoffer, der er dårlige for dig. Motion kan også sætte dit stofskifte i vejret, gøre knoglerne stærkere og mere smidige samt øge din lungefunktion. Når du er i god form, regenererer du hurtigere, hvis du f.eks. bliver syg. Det gælder lige fra en almindelig forkølelse til en operation.
Nogle mennesker er afhængige af motion. Dette lyder måske harmløst, men at motionere alt for meget kan virke ødelæggende på liv, helbred og familieforhold, ligeså meget som for meget arbejde, det at overspise og drikke for meget også gør, så motion skal dyrkes, som med alt andet her i livet, med måde og fornøjelse.

Ønsker du at starte en motionsform, men ikke rigtig ved, hvordan du skal gribe det an, kan det være en rigtig god ide med en personlig træner, der kan skræddersy et motionsprogram, både som du kan lide det, og som er godt for dig. Du kan deltage på et hold, men mange dygtige trænere kommer også gerne hjem til dig. Ligeledes findes der et hav af videoer med mange gode instruktioner, men de kan ikke rette de fejltagelser, du evt. måtte lave, og det kan bare være en lille muskel, der skal rettes for at få det optimale ud af øvelsen. Det erfarede jeg om og om igen, da jeg i mange år dyrkede Mensendick. Har du problemer med helbredet, kan det være godt at tale med din læge for at få hans råd om, hvor meget og hvilken motionsform, der vil være bedst for dig. Men husk at det ALDRIG er for sent.

Tips til motionen
Ligegyldig hvad motionsform du vælger, så begynd og slut altid motionen med gode strækøvelser.
Spis aldrig tunge måltider før du skal motionere. Spiser du et stort måltid, så vent to timer, før du dyrker sport. Drik godt med vand, gerne med lidt citronsaft. Sørg for at få godt med proteiner lige efter motionen, især hvis du dyrker kraftig motion. Der findes mange gode proteindrikke f.eks. Body Kraft fra Natur-Drogeriet. Indtag drikken lige efter motionen, så virker det bedst

Sørg for at spise gode vitamin/mineralprodukter. Du kan evt. vælge et produkt, der også indeholder aminosyrer. Suppler evt. med Q 10.

Enzymer
Hvis jeg bliver vækket kl. 3 om natten og bliver spurgt om, hvad et enzym er, vil jeg stadig kunne remse op fra min tid som sygeplejeelev: Enzymer er et stof, der virker som katalysator uden selv at forbruges derved. Dengang forbandt jeg ikke så meget med denne udenadslære, men i dag bliver jeg til stadighed mere og mere bevidst om, hvor vigtigt det er, at vores enzymer fungerer, som de skal i kroppen.
Jeg pointerer mange gange, at vi må være opmærksomme på at indtage proteiner af lødig kvalitet. Enzymerne er lavet ud fra proteiner, og det, at enzymer virker som katalysatorer, betyder, at de får forskellige kemiske processer i kroppen til at forløbe hurtigere. Det samme enzym bruges igen og igen, men til gengæld kan kun et bestemt enzym bruges til en proces. Hvis et enzym mangler, kan dennes arbejde ikke overtages at et andet enzym. Det er ligesom en nøgle. Der er forskellige nøgler til forskellige døre.

Næsten alle kemiske processer der foregår i vores krop behøver enzymer. De spiller bl.a. en rolle i regulering af vores immunsystem. Mangel på de rigtige enzymer kan medvirke til kroniske sygdomme. Vi kender i dag mere end et par tusinde enzymer. For at enzymet kan blive aktivt, behøver det ofte et såkaldt co-enzym – et meget kendt co-enzym er f.eks. Q 10. Ligeledes er de fleste vitaminers opgave at være co-enzymer. Så igen er det en af grundene til, at jeg så ofte taler om, hvor vigtigt det er at få et godt vitamintilskud.

Vi er især ofte opmærksomme på enzymprocessen i fordøjelsessystemet, hvor det er enzymernes opgave at spalte maden i så små partikler, at den kan optages af tarmvæggen. Til styrkelse af denne proces findes flere gode produkter bl.a. det meget kendte Wobenzym, der foruden at hjælpe på fordøjelsesprocessen også hjælper mange andre løbende processer i kroppen. Andre gode produkter til hjælp til enzymprocessen i fordøjelsessystemet er Super Papaya, der skal tygges og smager god. Endvidere kan nævnes All-enzyme, Vitabiosa, Mave i Form m.fl.

D vitamin – det store hit
D-vitamin har tidligere levet lidt i skyggen af alle andre vitaminer. Man vidste, det var et fedtopløseligt vitamin, og at det i større doser kunne være farligt for kroppen. Men nu er der kommet fokus på D-vitamin. Michael F. Holick samt andre forskere i D-vitamin konkluderer, at forbedret D-vitaminstatus hos mennesker kan nedsætte risikoen for forskellige former for cancer såsom tyktarmskræft, brystkræft, prostatakræft samt kræft i æggestokkene. Indtagelse af 1.000 i.e. (internationale enheder) skulle ifølge forskerne f.eks. halvere risikoen for tyktarmskræft. Et glas mælk indeholder ca. 100 i.e., og så er der selvfølgelig solen – men den har jo sine farer og begrænsninger.

Tilstedeværelse af D-vitamin i kroppen er også en forudsætning for, at vi kan optage kalk fra tyndtarmen, og er således med til at forebygge knogleskørhed.

Overdosering kan forårsage nyrebelastning med forhøjet blodtryk. Symptomerne på overdosering er bl.a. hovedpine, opkastning, kløe i øjne og hud, øget vandladning, diarre, kvalme. Ved daglige doser på mere end 5.000 i.e. er der risiko for forgiftning. Hvis du vælger at indtage mere end 1.000 i.e. dagligt, synes jeg du skal lade dig kontrollere med jævne mellemrum.

Kulhydratblokkere og vægttab
Jeg tror, det måske er mest os kvinder, der har en sød tand. Sødt smager godt, men mange af os bruger det helt klart også som et slags antidepressivt middel til at øge vores serotoninindhold i hjernen. Forfatteren John Gray, der er mest kendt fra bogen ”kvinder er fra Venus, mænd er fra Mars”, skriver i sin sidste bog ”The Mars and Venus diet & exercise solution”: ”dopamine i hjernen er fra Mars, serotonin er fra Venus”. Serotonin er et stof i hjernen, der sætter humøret i vejret. Det kan være en af grundene til, at vi tyer til det søde, når vi af en eller anden grund føler os lidt kede af det. Bliver det til for meget sødt, bliver vi let overvægtige. Det fører endnu mere sørgmodighed med sig, og så er den onde cirkel i gang.
En kulhydrat-blokker, der består af ekstrakt fra hvide kidneybønner indeholder en alfa amylase-hæmmer, der gør at der kun optages meget lidt glukose fra de stivelsesholdige fødemidler vi spiser, f.eks. brød, ris, kartofler, majs og ærter. Kulhydrat-blokker findes i flere forskellige midler bl.a. Carb Down fra Naturdrogeriet (www.helsenyt.com) eller Suco bloc, der har en lidt anden sammensætning (www.nordichparma.dk).

Husk dog at ovenstående efter min mening kun må bruges som evt. støtteterapi. Det er kostvanerne og hvad der måtte ligge bagved, der bør arbejdes med.

Når vi skal holde maven i gang
Vi ved alle, hvor vigtigt det er med fibre fra frugt og grønsager, hvis vi skal holde fordøjelsen i orden. Nogle gange spiser vi imidlertid ikke nok af disse produkter. Så kan det være godt med lidt hjælp. Produktet Frugt og fiber er en velsmagende frugtterning med bl.a. figner, rabarber, tamarinde.

Knogleskørhed - også for mænd
Knogleskørhed sættes oftest i forbindelse med kvinder, men knogleskørhed blandt mænd ser ud til at være stigende, selvom det normalt optræder senere end hos kvinder. Derfor kan det være en god ide med lidt ekstra kalk og magnesium med vitamin D, der f.eks. findes i let optagelig form i bl.a. Osteoform.

Vigtigt at drikke nok
Det hører vi næsten dagligt, og det er vigtigt at vi får godt med væske i anden form end alkohol, brusedrikke, kaffe m.m. Der er mange gode alternativer i form af gode økologiske frugt- og grønsagsjuicer.

Snart kommer foråret
Solens kraft vinder hurtigt frem. Mange af os nyder forårssolens varmende stråler, og så er det tid til at være ekstra opmærksom på vores hud. Creme Metamorphique fra Beaute Pacifique i Hadsund er både en god antirynkecreme og desuden har cremen vist sig måske også at kunne beskytte mod hudkræft.

Dårlig ånde
Lider du af dårlig ånde kan det være en ide at spise Chlorella, der en grønalge med naturlige vitaminer, mineraler og fedtsyrer. Det er det store indhold af klorofyl i ferskvandsalgen, der evner at binde dårlig ånde.

Husk din daglige vitaminpille
Det er stadig tid for forkølelser og influenza. Derfor er det vigtigt at styrke immunforsvaret med gode vitaminer og mineraler. Der er mange på markedet, f.eks. Omnimin, Spectro, Maximum m.fl.


Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Anni Dahms. Syge- og sundhedsplejerske, biopat og ernæringsvejleder.
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Februar 2006
Solkysten - Februar 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga